Spanning in TL armatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Spanning in TL armatuur

Ik ben bezig geweest wat te experimenteren met een TL armatuur. In een TL armatuur zitten een ballast en starter. Op de uiteinden, waar de TL buis in gaat, staat een spanning van 160V (zie afbeelding). Het verbruik van de TL buis is 44 watt. (36W buis, 8W voor de ballast). Op de ballast, staat een spanning van 60V. Als ik nu de TL buis vervang door een LED buis (dit kan) die werkt zonder de ballast, dan blijft er een spanning van 60V op de ballast staan. Het verbruik is 18W, het normale gebruik van een LED buis. Op de uiteinden staat dus nog steeds 160V. Als ik de ballast er uit haal, dan staat er 230V op de uiteinden van de buis en is het verbruik nog steeds 18W. Hoe kan dit? Verbruikt de ballast dan echt helemaal geen stroom met een LED buis?

http://www.louyeh.co...ing-diagram.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning in TL armatuur

TonRelighted schreef: wo 17 apr 2013, 13:43
Verbruikt de ballast dan echt helemaal geen stroom met een LED buis?
De stroom loopt wel door de ballast, maar de ballast verbruikt geen energie, of in ieder geval heel weinig. De ballast is nl. een smoorspoel, daarin zijn spanning en stroom 90 graden uit fase met elkaar, met als gevolg dat er geen vermogen in verloren gaat.

Berichten: 2

Re: Spanning in TL armatuur

klazon schreef: wo 17 apr 2013, 14:38
De stroom loopt wel door de ballast, maar de ballast verbruikt geen energie, of in ieder geval heel weinig. De ballast is nl. een smoorspoel, daarin zijn spanning en stroom 90 graden uit fase met elkaar, met als gevolg dat er geen vermogen in verloren gaat.


Duidelijk, maar waar kan ik dan het extra energieverbruik bij een TL buis van +-10W mee verklaren?

Berichten: 12.262

Re: Spanning in TL armatuur

Zo'n ballast heeft feitelijk 2 eigenschappen: inductie en electrische weerstand.

De inductie is wat het ding zijn functie geeft: het leveren van een forse startspanning bij het gebruik van een normale tl buis. Daarna heeft hij een zekere impedantie die de stroom door de buis in de perken houdt.

Als je nu een led buis gaat monteren in een bestaand armatuur met de spoel er nog tussen, dan maak je verlies als gelvolg van de ohmse weerstand van de spoel. Hoeveel dit precies is hangt vnl af van de ohmse weerstand van de spoel, en die kun je met een multimeter gewoon meten.

Bij een retrofit met leds ipv tl is het wel gebruikelijk de spoel uit het circuit te halen. Niet dat de verliezen spectaculair zijn, maar iedere watt bespaard is er toch eentje. Vrijwel alle retrofit buizen kunnen direct werken op netspanning zonder die spoel ertussen, al zou ik dat altijd dubbelchecken alvorens de spoel er tussenuit te halen.

Let wel dat de spanning die je meet over een gewone tl buis met de spoel in serie niet altijd klopt met het daadwerkelijke verbruik zoals de kWh teller dat telt: doordat spanning en stroom uit fase zijn kun je niet domweg stroom en spanning vermenigvuldigen om aan het vermogen te komen. De faserelatie (cos phi) kan ervoor zorgen dat er flink wat 'blindstroom' loopt. Dat is stroom waar je -niet- voor betaalt, afgezien van ohmse verliezen in de bedrading die achter de meter zit.
Victory through technology

Reageer