Springen naar inhoud

Berekening primitieven via partiŽle integratie

• Log in om te kunnen reageren

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2013 - 12:50

"Bereken volgende primitieven via partiële integratie.

a) LaTeX

b) LaTeX

c) LaTeX "

Ik heb al op verschillende manieren geprobeerd partiële integratie toe te passen met bv. u(x) = LaTeX en v(x) = x, maar ik kom er gewoon niet uit. Kan iemand mij een hint geven hoe dit aan te pakken ?

Veranderd door Biesmansss, 17 april 2013 - 12:51

The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2013 - 13:14

Over (a) wil ik nog even zelf nadenken.
Voor (b) kan ik je de tip geven dat je een soort van vergelijking zal krijgen.
© is net hetzelfde als (b).

Neem LaTeX en LaTeX . [**]

Voer dan tweemaal partiële integratie uit. Valt je dan iets op?

[**] Betreft de naamgeving, ik ga ervan uit dat de vorm de volgende is:
LaTeX

Veranderd door JorisL, 17 april 2013 - 13:15

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2013 - 13:24

Die 2 laatste zijn op het eerste zicht vrij standaard. Ik heb ze niet uitgewerkt maar ik vermoed dat deze van het type zijn waarbij je de originele integraal moet gelijkstellen aan I, in de volgende stappen pas je partiële integratie toe en uiteindelijk vind je de originele integraal I terug. Je kan dan de gelijkheid die je dan bekomt oplossen naar I.

In die eerste zou je ergens een goniometrische functie moeten terugvinden. Kijk eens naar de afgeleiden van de boog<sin,cos,tan> functies.

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2013 - 13:44

Ondertussen heb ik (b) en (c.) opgelost. Alvast bedankt voor de hulp bij deze twee!
Bij de eerste zit ik nog steeds vast. De afgeleide van de Bgsin (x) komt vrij dicht in de buurt:

Bgsin' (x) = LaTeX

Maar aangezien dit een breuk is, zie ik niet onmiddellijk in wat ik hiermee kan doen.
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2013 - 14:01

LaTeX

Biesmansss

Biesmansss

• >1k berichten
  • 1201 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2013 - 09:12

Ok, ik heb ze ondertussen gevonden.
Bedankt allemaal! :D

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures