[natuurkunde] afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

in onderstaande foto is een schematische afbeelding weergegeven van een tweetrapscompressor met tussenkoeling. gevraagd wordt de warmte te berekenen die wordt afgevoerde door middel van de koeling.
Naamloos.png
Naamloos.png (432 KiB) 576 keer bekeken
Voor dit te berekenen moet ik toch uitgaan van punt 1 en 2 die zijn aangegeven met de pijlen? ik gebruik dan de volgende formule:

Q = (k / (k - 1)) * p * (v1 -v2)

deze formule gebruik ik omdat dit een isobaar proces is (de druk in punt 2 is gelijk aan de druk in punt 1).

Is de manier waarop ik dit aanpak goed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

Ik zou in de grotemensenwereld een andere formule voor Q gebruiken, maar welke formule voor Q je best gebruikt in een schoolvraagstuk hangt af van wat er gegeven is.

In dit vraagstuk is zo te zien niks gegeven (althans niet in jouw tekst) dus valt er ook niks te zeggen over jouw aanpak.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

Gegeven is:

k = 1.4 (lucht).

v1 = 1.7 liter (geleverde volume trap 1)

T1 = 365 K

T2 = 300 K

v2 = 1.4 liter ( dit is berekend met de formule V/T = constant, want het proces over de tussenkoeling is isobaar)

P1 = P2 = 3 bar

Als ik dit allemaal gegeven heb, dan kan ik dit invullen in de formule voor de kleine mensen wereld en dan krijg ik het volgende uit.

Q = (1.4 / 0.4) * 300000 * (0.0014-0.0017)

Q = -315 Joule wordt er dus afgevoerd aan warmte door tussenkoeler.

Berichten: 581

Re: afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

Het hele vraagstuk dat hierbij hoort is overigens:

Bovenstaande compressor wordt gebruikt om lucht te comprimeren met een aanzuigdruk van 1.0 bar en een temp. van 293 K naar een einddruk van 9.0 bar. De druk tussen eerste en tweede trap is 3.0 bar en de temperatuur NA tussenkoeling is 300 K. Per omwenteling van de centrale as wordt en 4 liter lucht in de eerste trap aangezogen. De schadelijke ruimte in de eerste trap bedraagt 1 liter. en de schadelijke ruimte in de tweede trap is 0.5 liter. In beide trappen is de polytroop exponent 1.25 bij compressie en 1.2 bij expansie. Rs = 289 J/kgK en Cv = 716 J/kgK.

Ik heb dit uitgetekend in een PV diagram. en de drukken, temperatuur en volumina op alle 8 de hoekpunten bepaald.

De vraag is nu dus: bereken de warmte die wordt afgevoerd door middel van de tussenkoeler.

Dan moet ik dus weten wat het geleverde volume is door trap 1, en dat is te bepalen. dat is 1.7 liter. Het proces is isobaar dus dan is het volume direct na de tussenkoeler ook te berekenen en die is dan 1.4 liter. Met deze gegevens kan toch deze vraag worden beantwoord of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

T1 = 365 K

T2 = 300 K
Nee, andersom. T1 = 300 K (na de koeler) en T2 (uitlaat eerste trap) moet je correct berekenen door ook rekening te houden met de expansie van de (warme) lucht in de schadelijke ruimte die daarna mengt met de (koude) aangezogen lucht.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: afgevoerde warmte tweetrapscompressor met tussenkoeling

ik heb de temperatuur voor de koeler berekend met de wetten can poisson zonder rekening te houden met de mix van koude en warme lucht..

Reageer