Koelkast uitsluitend op zonne-energie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Koelkast uitsluitend op zonne-energie

Ik loop al een tijdje met het idee om een koelkast op zonne-energie te construeren.

Buiten de constructie, stel ik me vragen over hoe dit te realiseren. Qua constructie zoek ik gewoon een oude koelkast te gebruiken. Ik heb weinig of geen kennis van zonnecellen, wel een beetje van koeltechniek.

Wat heb ik nodig om de zonnecellen te kunnen doen dienen als energie voor de koelkast? Ik denk dan aan een omvormer, maar wat nog?

En als ik de bovenkant van de frigo bedek met zonnecellen, gaat dit genoeg vermogen leveren om te kunnen koelen bij een frigo van om en bij de 100x60x60cm?

Bijkomend wil ik de koelkast ook gewoon gebruiken op netstroom (230V), dus dat ik kan switchen wanneer ik wil.

Alles zo budgetvriendelijk mogelijk.

Dank je voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Koelkast uitsluitend op zonne-energie

Paar problemen:
  • Goede en bijna ideaal opgestelde zonnecellen 60*60 cm leveren per dag gemiddeld 80 wattuur, dat is dus te weinig want een nieuwe koelkast verbruikt per dag zo'n 400 wattuur, oudere types verbruiken nog meer.
  • Plat op de bovenkant van de koelkast gemonteerd is verre van een ideale opstelling, dus zal het geleverde vermogen nog een stuk lager liggen dan die 80 wattuur per dag
  • De koelkast buiten in de volle zon plaatsen lijkt mij geen goed plan
  • Wat doe je als de Zon niet schijnt, ga je accu's laden?
  • Je zal dus minimaal 2 m2 zonnepaneel nodig hebben, of (veel) meer bij een oude koelkast, en dat paneel moet ideaal opgesteld zijn in de tuin of op het dak
  • Dat paneel moet voorzien zijn van een accu laadinrichting, omvormer etc. Niet goedkoop en alleen voor een koelkast nooit rendabel te krijgen.

Berichten: 24

Re: Koelkast uitsluitend op zonne-energie

ow grote terugval van mijn motivatie :D dan zal het maar een een geïsoleerde bak met ijs worden. Dank je voor het advies!

Berichten: 12.262

Re: Koelkast uitsluitend op zonne-energie

Met fotovoltaische zonnecellen werken zal lastig worden, maar een ijskast maken die direct op warmte werkt is natuurlijk ook mogelijk. Die warmte is normaliter een gasvlam of iets dergelijks, maar kan ook van zonlicht komen. Voor de techniek, zie hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator

Dit soort apparaten kun je daadwerkelijk kopen, die lopen dan op een vlam van propaan uit een tank (denk aan campinggebruik), maar dat is wellicht wel aan te passen naar solar. Voordeel is vooral dat je veel zonneenergie hebt op het moment dat het apparaat hard moet werken (overdag). Wellicht zul je alsnog wat moeten verzinnen met accu's en dergelijke om de nacht door te komen, maar als je het in de praktijk wilt bouwen denk ik toch dat deze aanpak de basis moet zijn.
Victory through technology

Reageer