'overgevoelige' hersenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

'overgevoelige' hersenen

Emoties reguleren, hoe doen onze hersenen dat? Niet ieders hersenen zijn even goed in het onder controle houden van emotionele impulsen. Bij de helft van de 'gewone mensen' gaat dat al minder goed. En het brein van mensen met een sociale angststoornis maakt er helemaal een potje van. Twee promovendi deden onderzoek.

Afbeelding

Direct gevolg geven aan elke emotionele impuls is niet handig. Twee gebieden in de hersenen zijn belangrijk voor het onder controle houden van die impulsen: de anterieure prefrontale cortex (aPFC) en de amygdala. De amygdala wordt extra actief bij emotionele reacties, de aPFC reguleert het automatische gedrag.

Wat we al wisten:mannen met een hoog testosteronniveau hebben een minder actieve aPFC en bij hun verloopt de communicatie tussen amygdala en aPFC minder goed. Het lijkt er daarmee op dat hoe hoger het testosteronniveau is, des te slechter de controle over de emotionele impulsen.

Onderzoek I: Veelvoorkomende genvariant

Een nieuwe bevinding is dat een genetische variant die bij ongeveer de helft van de mensen voorkomt ook van invloed is. Het serotoninetransport in de hersenen verloopt anders. Bij deze mensen is een hogere amygdala-activiteit te zien bij emoties en juist minder regulatie van de aPFC. Hun hersenen hebben dus een minder goed werkend 'emotiecontrolemechanisme' dan mensen zonder deze genvariant.

Onderzoek II: Hersenen en sociale angst

Patiënten met een sociale angststoornis, zijn mensen die zó angstig zijn voor situaties waarin ze beoordeeld kunnen worden door anderen, dat het hun dagelijks leven in de weg staat. Vijf tot twaalf procent van de mensen heeft er last van.

De promovendus deed onderzoek naar het spreken in het openbaar, een van de meest stressvolle situaties voor mensen met sociale angst . Hij observeerde die eerst in 'neutrale toestand' in de fMRI, vertelde hen daarna dat zij na het onderzoekje even een korte presentatie moesten houden voor hem en zijn collega's en bestudeerde vervolgens de hersenactiviteit nog eens. Dat leverde een zonneklaar beeld op: de interactie tussen de emotieregulerende gebieden in de hersenen (verschillende gebieden in de prefrontale cortex) en de amygdala was een stuk minder dan daarvoor. De hersenen van de sociale angstpatiënten waren behoorlijk van slag. En dat correspondeerde ook heel sterk met hoe zij zichzelf voelden: hoe paniekeriger, des te minder was de regulerende interactie met de amygdala.

Anders omgaan met (spreek)angst

Onder wetenschappers is er discussie of sociale angststoornissen een kwestie zijn van verhoogde reactiviteit of van verminderde regulatie. In ieder geval voor spreekangst laten deze resultaten zien dat dat een verminderde regulatie op de voorgrond staat. 'Dat kan relevant worden voor de behandelaanpak. In plaats van te kiezen voor aandachtstraining, om de reactiviteit op negatieve gezichtsuitdrukkingen in het publiek te verminderen, zou het beter kunnen zijn om te werken aan het anders interpreteren van situaties: begrijpen dat ze wel spannend zijn, maar niet gevaarlijk. Dat speelt meer in op emotieregulatie.'

Bron:

Universiteit Nijmegen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'overgevoelige' hersenen

1 op de 8 die een sociale fobie heeft? Is dat niet wat erg veel?

Jammer dat het artikel niet iets dieper ingaat om die genvariatie (welk gen? hoe komt dit tot expressie? pleiotropie? epigenetisch? etc.)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: 'overgevoelige' hersenen

Vijf tot twaalf procent van de mensen heeft er last van.
Dat is 1 op de 20 tot 1 op de 8. Zo precies weten ze niet hoe vaak een sociale fobie voorkomt. Misschien is de definitie van een sociale fobie niet precies vastgelegd, geeft het ene onderzoek daarom een groter percentage voorkomen dan een ander.

Over je vraag om welk gen het gaat. De publicatie stond niet in het persbericht, waarschijnlijk omdat de promotienog moet plaatsvinden. Ik zal het onderwerp in de gaten houden. Als ik je antwoord kan geven, dan zal ik het hier posten.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'overgevoelige' hersenen

Sociale fobie staat in de DSM keurig omschreven. Die definitie moet je dan ook hanteren. Ik kan me wel voorstellen dat

je uitkomst grotendeels bepaald wordt door de grootte van je onderzoeksgroep. Intuitief ligt het toch dichter bij 1 op 20 dan 1 op 8 als we het over een sociale FOBIE hebben. Plankenkoorts is natuurlijk wat anders en heeft iedereen in meer of mindere mate.

Als je ons hier op de hoogte wilt houden zou dat geweldig zijn!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: 'overgevoelige' hersenen

Angststoornissen komen (tegenwoordig?) inderdaad erg vaak voor. Waarschijnlijk is de schatting eerder te laag dan te hoog, omdat veel gedragingen zoals ticks het resultaat zijn van angst.

Stotteren bijvoorbeeld is hoogstwaarschijnlijk ook een sociale angststoornis (las ik een paar jaar terug).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'overgevoelige' hersenen

Dus meer dan 1 op de 8 heeft volgens jou een angsstoornis zoals beschreven in de DSM? Dat lijkt me nogal stug. Of je moet met degelijke onderzoeken komen die anders beweren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: 'overgevoelige' hersenen

Als je ons hier op de hoogte wilt houden zou dat geweldig zijn!
De publicatie staat nu online:

Inge Volman: In control. The neural and endocrine regulation of emotional actions

Vanaf bladzijde 149 een Nederlandse samenvatting.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: 'overgevoelige' hersenen

anusthesist schreef: wo 22 mei 2013, 19:40
Dus meer dan 1 op de 8 heeft volgens jou een angsstoornis zoals beschreven in de DSM? Dat lijkt me nogal stug. Of je moet met degelijke onderzoeken komen die anders beweren.


Volgens ADAA heeft 19% van de Amerikanen een angst stoornis. Volgens het NIMH is het 18. ADAA ken ik niet, maar het NIMH is over het algemeen toch een gerespecteerd instituut? 18% komt ongeveer neer op 1 op 6.

Reageer