Chylomicronen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Chylomicronen

Vrije vetzuren en glycerol worden door enterocyten in de dunne darm verpakt en zijn vanaf dat moment chylomicronen. De chylomicronen worden daarna aan de lymfe afgegeven.

Ik snap nu wel dat lymfe van nature wat melkachtig van kleur is, maar kan nergens vinden waarom de chylomicronen aan de lymfe worden afgegeven. Hebben ze in het lymfestelsel nog een specifieke functie of ontwikkeling? Want waarom kunnen ze niet direct via het veneuze systeem naar de lever?

Tijdens wat zoeken kwam ik wel tegen dat de chylomicronen in het bloed al wat worden afgebroken als voorstadia van VLDL en HDL. Zouden de chylomicronen te veel worden afgebroken als ze direct in het bloed komen i.p.v. in het lymfe? Maar wat in het bloed kan dat dan wel tot die omzetting leiden, dat niet in de lymfe aanwezig is?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chylomicronen

Je omzeilt het first-pass effect.

Chylomicron direct in intestinaal veneus bloed > poortader > lever

Chylomicron via lymfe naar vena subclavia > terugvloed naar hart > via hart naar alle organen
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Chylomicronen

Hmm, mijn tutor zei dat het altijd eerst naar de lymfe ging -> ductus thoracicus -> hart -> lever -> opslag.

Als ik jouw post goed begrijp dient eerste er voor dat er een bepaalde (constante hoeveelheid?) vet in de lever zal worden opgeslagen. Tweede zal er voor zorgen dat de rest van de organen ook vet kunnen opslaan / verwerken...

Vreemde is dat ik over beide uitspraken geen goede bronnen kan vinden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chylomicronen

Hart > lever is wel erg kort door de bocht van je tutor. Dat wil je juist níet, vandaar dat je via de lymfe je lever omzeilt. Je wilt de nutrienten toch zoveel mogelijk verspreid hebben in je lichaam? Alle celletjes hebben dat nodig.

Vandaar dat het via de lymfe > veneus bloed in subclavia > hart > alle organen gaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Chylomicronen

Toen ik de vraag stelde, gaf m'n tutor al aan dat ie het allemaal niet (zeker) wist, dus vandaar dat ik het hier maar even probeerde. Is best slim van het lichaam om het zo te reguleren.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Chylomicronen

Chylomicronen hoeven in principe ook niet eerst langs de lever, omdat ze al kant en klaar zijn om hun inhoud aan eindorganen af te geven. Bij het intreden van de circulatie krijgen ze Apo C-II en Apo E gedoneert van HDL, waar door Apo C-II bij de eindorganen lipoproteïne lipase geactiveerd wordt en vrije vetzuren en glycerol vrijmaakt uit de triglyceriden. Als lege(re) chylomicroon-remnants vervolgens de lever passeren worden deze opgenomen door activatie van de Apo E-receptor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Chylomicronen

Ok, bedankt voor je reactie Kliche!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer