Springen naar inhoud

Basis reactievergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2013 - 21:33

Heel slecht, dat ik dit na een jaar al niet goed meer voor de geest kan halen. :roll:

Ik zit met de volgende twee (redox)vergelijkingen:

NAD+ + 2H+ + 2e- <=> NADH + H+

FAD + 2H+ + 2e- <=> FADH2

Nu is mijn vraag of je die NADH + H+ mag schrijven als NADH2
Op internet vind ik bij NADH2 als benaming nicotinamide adenine dinucleotide...en bij NADH eveneens. Daar lijkt dus geen verschil tussen te zitten...

Maar bij FAD lijkt het alsof het standaard zo wordt geschreven. Waarom schrijft men dan wel direct FADH2 en blijft het bij NADH + H+ een opgesplitste oxidator?

De scheikundige redenering is weggezakt, dus wellicht kan iemand het even heel snel opfrissen? :oops:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2013 - 06:33

Volgens mij omdat NADH2 niet meedoet aan het electronentransport in de oxidatieve fosforylering. Die 2 elektronen komen dus van NADH zelf.

In het geval van FADH2 komen de 2 elektronen van FADH2 en niet van FADH.

But I could be wrong... :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2013 - 08:29

Bij FADH2 zitten de 2 H-atomen aan het FAD-molecuul zelf (er worden netto 2 H-atomen overgedragen). Bij NADH zit er maar 1 H-atoom aan dat molecuul - er wordt maar 1 H-atoom overgedragen, het H+ ion wordt afgesplitst.

Inderdaad wordt er wel eens NADPH2 geschreven voor "NADPH + H+ ", maar feitelijk is dat onjuist.

De achterliggende gedachte is wellicht dat het wat makkelijker is voor het boekhouden van de H-atomen, of dat het gewoon een simpelere schrijfwijze is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2013 - 18:15

Bij FADH2 zitten de 2 H-atomen aan het FAD-molecuul zelf (er worden netto 2 H-atomen overgedragen). Bij NADH zit er maar 1 H-atoom aan dat molecuul - er wordt maar 1 H-atoom overgedragen, het H+ ion wordt afgesplitst.

Hmmm, ok...maar waarom worden er bij FAD dan 2 H-atomen overgedragen en bij NADH maar 1? Het heeft dus iets te maken met hoeveel H's er al aan het molecuul zaten...maar ik begrijp nog niet helemaal wat dat precies uitmaakt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures