Anaglyph 3d weergave

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 373

Anaglyph 3d weergave

Bij wijze van experiment wil ik proberen een anaglyph 3D-spelletje te maken. Voor mensen die de term niet kennen, dat wil zeggen dat je het kan bekijken door zo'n brilletje met een rood en een groen glas en dat het spel twee gekleurde beelden door elkaar heen toont, waarvan elk brillenglas er één doorlaat. Daardoor krijgen beide ogen een ander beeld door waardoor je de illusie van diepte kan creëren.

Hiervoor moet ik in mijn 3d-wereld dus twee camera's toevoegen, en de beelden van die twee camera's op het scherm projecteren.

Voor zover ik kan zien zijn er drie vrijheidsgraden:
  • De afstand tussen de camera's;
  • Het punt waar de camera's beide naar kijken (snijpunt van de kijklijnen. Dit kan ook in het oneindige liggen (de camera's kijken dan evenwijdig));
  • De afstand tussen de projecties op het scherm.
Om een schets te maken:

Afbeelding

Allereerst de vraag: moeten de camera's naar hetzelfde punt kijken (zoals in de schets) of moeten ze in de dezelfde richting kijken (in het oneindige, zeg maar)? Naast het snijpunt van de kijklijnen is er nog de afstand tussen de camera's die ik kan variëren, en de afstand tussen de projecties van die camera's.

Is er een theorie die vertelt hoe die parameters moeten zijn, of is het een kwestie van uitproberen?

Re: Anaglyph 3d weergave

Erik Leppen schreef: di 23 apr 2013, 18:19
Is er een theorie die vertelt hoe die parameters moeten zijn, of is het een kwestie van uitproberen?
Dat weet ik niet. Maar ik zou proberen de werkelijkheid van een kijkende mens zo goed mogelijk te benaderen. Dus zo:
anaglyph_situation.JPG
anaglyph_situation.JPG (11.6 KiB) 383 keer bekeken

Reageer