[wiskunde] minuten en seconden omrekenen in elkaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 79

minuten en seconden omrekenen in elkaar

Hallo iedereen,

Ik heb hulp nodig ik snap er niks van..

Deze opdracht kreeg ik op rekenblokken.nl (zie bijlage). Dat van die schaatsers...

Hoe reken ik uberhaupt het met een normale rekenmachine uit???

Die gaat niet tot 60 seconden! en Excel snap ik al helemaal niet...

Is er een makkelijke manier van uitrekenen??? Kunnen jullie het antwoord verklappen en de manier van rekenen wat ik moet doen uitleggen????

Hoop dat jullie dat willen doen... Dat zou echt super fijn zijn! Mijn leraar zegt dat er geen manier is met seconden en minuten uitrekenen... Met de rekenmachine.... . Dus vandaar vraag ik jullie hulp.... Hoe doe ik dat/??

Groetjes Djohn
Bijlagen
Kunnen jullie deze wiskunde manier uitleggen.docx
(276.33 KiB) 167 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 555

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Ok, je eerste stappen gaan al goed.

Je weet nu wat de eindtijd (finishtijd) van schaatser A is namelijk 14minuten en 35 seconden.

Je weet ook dat schaatser B 15 seconden voorsprong heeft aan de finish (dat heb je zelf al goed gevonden).

Nu als schaatser B 15 seconden voorsprong heeft dus eerder binnen is, wat moet je dan doen volgens jou?

Zal je die 15 seconden bij de tijd van schaatser A moeten tellen of ervan aftrekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Je hebt juist gekregen dat A een tijd van 14m15s heeft. En je hebt daarvoor al berekend dat B aan de finish een voorsprong van 15s heeft. Wanneer is B dan geëindigd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Knipsel.GIF
Knipsel.GIF (36.06 KiB) 1041 keer bekeken
Bij het oningevulde loop je dus vast?

Er is maar één algemeen stappenplan, en dat is altijd eerst alles naar seconden omrekenen, en indien nodig aan het eind weer terug naar uur:min:sec.

dat is wel eens wat meer werk dan wanneer je met inzicht handig kunt rekenen, maar je komt er wél. In dit geval bij je eerste blanco hokjes is omrekenen al helemaal niet nodig.

Verhoudingstabellen kunnen bji tijd omrekenen overigens heel behulpzaam zijn. Maar je ontkomt er inderdaad niet aan om omrekenen van uur:min:sec naar seconden en weer terug in meerdere stappen te doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Hal
Jan van de Velde schreef: di 23 apr 2013, 23:01
[attachment=13045:Knipsel.GIF]

Bij het oningevulde loop je dus vast?

Er is maar één algemeen stappenplan, en dat is altijd eerst alles naar seconden omrekenen, en indien nodig aan het eind weer terug naar uur:min:sec.

dat is wel eens wat meer werk dan wanneer je met inzicht handig kunt rekenen, maar je komt er wél. In dit geval bij je eerste blanco hokjes is omrekenen al helemaal niet nodig.

Verhoudingstabellen kunnen bji tijd omrekenen overigens heel behulpzaam zijn. Maar je ontkomt er inderdaad niet aan om omrekenen van uur:min:sec naar seconden en weer terug in meerdere stappen te doen.
Hallo,

Waar ik vast liep was 15 seconden dus verschil het antwoord was 14,20 min.

Nu heb ik nog een vraag. De vraag daar onder Schaatser B: rijd 1,5 seconden sneller het antwoord is dus 33,5 seconden.

Ik reken dit met de reken machine uit. 33,5 sec x 25 (Rondjes) / 60 = 13,9583333

dus het antwoord is: 13 minuten 57 seconden en 5 tiende

Mijn vraag is hoe kan dit??? Die 13 min snap ik maar hoe moet ik dit 13,9583333 Hoe moet ik dit uitrekenen?? tot het juiste antwoord??? 57 seconden en 5 tiende????

(Ik heb simpel weg maar van 1 tot 57 ingedrukt. net als bij de tiende van de seconden)

Ik hoop dat jullie mij willen helpen. Dat zou erg fijn zijn!.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Die 0.9583333 is een fractie van een minuut. 1 minuut is 60 seconden, hoeveel is 0.9583333 daarvan? Juist, 57.5 seconden ofwel 57 seconden en 5 tienden.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Hallo,

Heel erg bedankt!!! Hier heb ik echt iets aan! :) Nu weet ik ook hoe ik snelheid met sec moet uitrekenen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Djohn schreef: wo 24 apr 2013, 20:49
Ik reken dit met de reken machine uit. 33,5 sec x 25 (Rondjes) / 60 = 13,9583333

dus het antwoord is: 13 minuten 57 seconden en 5 tiende

Mijn vraag is hoe kan dit??? Die 13 min snap ik maar hoe moet ik dit 13,9583333 Hoe moet ik dit uitrekenen?? tot het juiste antwoord??? 57 seconden en 5 tiende????
na aftrekken van die hele minuten hou je nog 0,95833333 minuten over.

voorbeeldje met een simpeler getal:

0,8 minuut dat is dus 8/10 deel van een minuut, dus ook 8/10 deel van 60 seconden

8/10 x 60 = 48 seconden

eigenlijk gewoon 0,8 x 60 = 48 seconden dus

heb je moeite dit soort dingen in te zien, gebruik dan verhoudingstabelletjes.

je moet dan wel de verhouding tussen minuten en seconden kennen. Zie onderstaand stappenplan, dat je vast en zeker al in je wiskundeboeken van getal en ruimte tegenkwam:
verhoudingstabel.gif
verhoudingstabel.gif (32.57 KiB) 1041 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Jan van de Velde schreef: wo 24 apr 2013, 21:23
[/size]

na aftrekken van die hele minuten hou je nog 0,95833333 minuten over.

voorbeeldje met een simpeler getal:

0,8 minuut dat is dus 8/10 deel van een minuut, dus ook 8/10 deel van 60 seconden

8/10 x 60 = 48 seconden

eigenlijk gewoon 0,8 x 60 = 48 seconden dus

heb je moeite dit soort dingen in te zien, gebruik dan verhoudingstabelletjes.

je moet dan wel de verhouding tussen minuten en seconden kennen. Zie onderstaand stappenplan, dat je vast en zeker al in je wiskundeboeken van getal en ruimte tegenkwam:

[attachment=13056:verhoudingstabel.gif]
Hey!

Super bedankt! Nu weet ik hoe ik dit soort dingen makelijk kan uitrekenen! :)

Nou eerlijk gezegd heb ik nog nooit wiskunde gedaan.... Ik doe niets met boeken ik heb mijn leerstof online www.rekenblokken.nl :o Ik ben vanaf de praktijk school gekomen en doorgestroomd naar aka mbo 1 Dus nooit er in gekeken. Ik ben meer doe mens dan een denk mens. ;)

nu snap ik het helemaal! ;)

Wat makenlijk 60x0,9583333= 57,499998 afgerond 57 seconden en 5 tiende! :) Bedankt hoor! :) Is er nog een berekening voor uren met de rekenmachine??? bijvoorbeeld 21:37 P.M. +112 minuten = uur....??

Is dat ook mogelijk om uit te rekenen met de rekenmachine????

Groetjes Djohn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

21:37 uur is hoeveel minuten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

ook weer in stappen

eerst die hele uren aan de kant.

hou je 37 minuten over.

37 + 112 = 149 minuten.

hoeveel hele uren passen daarin?

tel op bij die 21 uur.

hoeveel minuten hou je over nadat je van 149 minuten de minuten die in die hele uren passen aftrekt?

dus dan heb je zoveel uur en zoveel minuten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

Hallo,

Bedankt voor de snelle hulp die jullie geven... Dit helpt mij echt goed.

Groetjes Djohn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

dus, hoe laat is het dan volgens jou, 112 minuten na 21:37?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: minuten en seconden omrekenen in elkaar

de som 112 min na 21:37 = 112 min + 37 min = 149 min is 2 uur en 29 min dus het is 23:29 P.M. Dat is volgens mij het antwoord.

Reageer