Grip- Buig en koppel in een

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Grip- Buig en koppel in een

Beste Wetenschappers,

Ik loop al een aantal dagen te stoeien met een probleem. Ik ben bezig met een buigmachine te ontwikkelen. Voor deze buigmachine wil ik weten wat voor krachten er in de machine omgaan zodat ik met het ontwerpen hier rekening mee kan houden.

op de tweede foto staat een schematische weergaven van mijn probleem.

Ik wil een stuk RVS 304 van 3mm rondstaf door 2 rollers "duwen" dit wil ik doen door deze met vier rollers te klemmen en te voeren. Ik loop eigenlijk al vast met het berekenen van de kracht voor het buigen. Ik wil de rvs staf met een minimale radius van 200mm buigen. Wanneer ik deze kracht weet wil ik weten hoe "Hard" ik de rvs staf moet klemmen en met welk vermogen ik de aandrijf wielen moet aandrijven.

Zou iemand mij een zetje in de goede richting kunnen geven met hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken? Zelf zie ik het namelijk even niet meer.

Hierbij de schematische weergaven
Bijlagen
photo-2.JPG
photo-2.JPG (111.25 KiB) 393 keer bekeken
NADH.jpg
NADH.jpg (8.02 KiB) 394 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Grip- Buig en koppel in een

Het plastisch buigmoment zal je in elk geval een minimum waarde geven van de benodigde krachten, maar dat is een theoretische aanname die geen rekening houdt met de koudvervorming en de daarbij gepaard gaande versteviging.

Aangezien je werkt met staafmateriaal van diameter 3mm, zou ik me geen zorgen maken, die wieltjes zitten normaalgezien wel vast met minimum een M6 of gelijkwaardige as + borging, en die kunnen dat wel aan...

Berichten: 11

Re: Grip- Buig en koppel in een

Bedankt voor je snelle reactie

Het gaat me niet zozeer om de stevigheid van de constructie maar meer om de kracht die nodig is om de staf te buigen (X1 in de tekening). Ik zou dus graag willen weten hoe deze kracht theoretisch te benaderen is. Met deze kracht kan ik de inklemkracht berekenen voor de draadvoer wielen (x2 in de tekening).

Reageer