Pumped Hydro Storage maintainability

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Pumped Hydro Storage maintainability

Beste,

Ik ben momenteel onderzoek aan het verrichten naar de toepasbaarheid van Pumped Hydro Storage in het buitenland. Bij Pumped Hydro Storage vind energieopslag plaats door een potentieel verschil van een medium te overbruggen. Hierdoor kan een teveel aan energie worden opgeslagen en kan bij een gebrek aan energie dit poteniaal omgezet worden in elektrische energie.

Net zoals bij Okinawa Island in Japan1 doe ik onderzoek naar het gebruik van zout water voor deze vorm van energieopslag. Ik kan echter geen inschatting maken over onderhoudskosten. Hierbij streef ik naar een percentage (per tijdseenheid) t.o.v. de investeringskosten van de gehele installatie. Op sciencedirect vond ik informatie waarbij gesproken wordt over de onderhoudskosten van 1,5% t.o.v. de investeringskosten.2 Echter is hier geen sprake van opslag door middel van zout water. Omdat er bij zout water opslag toch nog redelijk wat problemen komen kijken, (corrosie etc..) vroeg ik me af of iemand een inschatting kan maken van deze onderdhoudskosten of mij hulp kan bieden bij het vinden van deze informatie.

Dank

1: http://blogs.worldwatch.org/revolt/pump-up-that-seawater-a-remix-to-pumped-storage-hydro/

2:http://ac.els-cdn.com/S0196890407002063/1-s2.0-S0196890407002063-main.pdf?_tid=6d80590e-a85a-11e2-916e-00000aacb361&acdnat=1366311891_05f6cce343f6f9eda1d570b6643ff2ac

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Pumped Hydro Storage maintainability

Opmerking moderator

Verplaatst naar duurzaamheid en klimaat
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 236

Re: Pumped Hydro Storage maintainability

Beste,

Bedenk wat je allemaal nodig hebt om uit zout en zoetwater elektriciteit te produceren.

Bedenk daarna hoevaak de onderdelen gecontroleerd dienen te worden of gereinigd.

Het totaal aantal uren op jaarbasis maal 50,- en je hebt een deel van de onderhoudkosten.

Dan nog de kosten voor vervanging van onderdelen.

BV de membranen zullen zeer snel vervuilen en dienen regelmatig vervangen te worden!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pumped Hydro Storage maintainability

Volgende keer ff wat beter lezen, en (bijvoorbeeld) de linkjes volgen.

Het gaat niet om "blue energy" maar om energieopslag middels omhoogpompen van water in stuwmeren. Het gebruik van zout water heeft een voordeel omdat het een hogere dichtheid heeft of simpelweg omdat een groot reservoir met zout water (de Stille Oceaan) voorhanden is.

Met membranen heb je dus niet zoveel van doen.

Met een uurtarief van 50 euro zit je overigens aan de lage kant.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Corrosie kan een probleem zijn. Het betekent ofwel: vaker vervangen, ofwel, gebruik maken van duurdere materialen. Wat uiteindelijk de beste strategie is, is een kwestie van verdere studie. Voor nu, neem voor de gein eens aan dat het 2 keer zo duur wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer