Het debiet uit een tank op druk.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Het debiet uit een tank op druk.

Hallo,

Ik wil graag weten hoe/of ik kan bereken wat het debiet is uit een tank. Het gaat om een hydrofoor installatie voor het besproeien van een tennisbaan, die water uit een bron in een tank pompt.

Als de tank een hoog niveau heeft bereikt dan stopt de pomp en sluit de tank af dmv een terugslagklep. Een luchtcompressor brengt de luchtlaag in de tank naar 6,5 Bar en daarmee word het water via een nippel naar de tennisbaan sproeiers geperst.

Als een laag niveau word bereikt stopt de compressor en start de pomp weer.

Nou moet ik aan de hand van de huidige situatie een pomp selecteren die deze omslachtige situatie vervangt. Het gaat erom dat ik weet hoeveel het debiet is ongeveer. Leidingweerstanden en dergelijke te verwaarlozen. De nieuwe pomp word frequentie gestuurd dus ik kan wel wat spelen in het debiet.

Het gaat om een ronde tank diameter 750mm

Een ronde uitgang 40mm

Druk 6,5 Bar (die constant word gehouden door de compressor)

De hoogte van het waterkolom is 1000mm bij volle tank. Tot 200mm boven afvoernippel.

Als jullie meer info nodig hebben laat het me weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Het debiet uit een tank op druk.

Opmerking moderator

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Het debiet uit een tank op druk.

Het debiet wordt bepaald door het aantal sproeikoppen (sprinklers), en het type.

Wat is fabrikant en typenummer van die sproeikoppen?

Je kunt natuurlijk ook gewoon meten hoeveel het niveau in de tank daalt gedurende een bepaalde sproeitijd, dan weet je het debiet ook.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer