Negerzoen Vacuuum Zuigen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Negerzoen Vacuuum Zuigen

Hallo!

Ik ben bezig met een schoolproject waarbij ik een vacuum box / bol wil maken waarbij ik de eigenschappen van verschillende stoffen test die vacuuum worden gezogen.

Nu heb ik de volgende vragen:

Hoe kan ik het beste een vacuuum box / bol maken? Waarbij ik een stofzuiger gebruik. Wat voor materiaal heb ik nodig en hoe dien ik het te maken?

Verder weet ik dat als je een negerzoen vacuuum zuigt dat het schuim wat er in zit heel groot wordt net zoals dat je een negerzoen in de magnetron zou doen, weet iemand hoe dit kan en wat voor reactie hier op treed, ik neem aan iets met eiwit waar het schuim van is gemaakt?

Je zou namelijk verwachten dat als je iets vacuuum zuigt dat het dan kleiner wordt?

Verder vroeg ik me af of er meer bekend is over stoffen die heel absurt reageren op het moment dat ze vacuuum worden gezogen.

Ik zie heel graag jullie reactie tegemoed! Alvast bedankt!

Groetjes Jip

Berichten: 12.262

Re: Negerzoen Vacuuum Zuigen

Met een stofzuiger zul je niet ver komen qua vacuum denk ik. Zo'n ding verplaatst wel enorme volumes lucht, maar alleen tegen een heel klein drukverschil in. Voor specaculaire experimenten heb je een (degelijke!) stolp nodig, op zo'n met rubber bekleed tafelblad, en een fatsoenlijke vacuumpomp.

Dat die negerzoen groter wordt komt omdat het gas dat erin zit er niet zomaar uit gaat - vergelijk het met heel veel kleine ballonetjes. Doordat de druk binnen en buiten een ballon min of meer gelijk moet zijn, wordt een ballon groter in lagere druk omdat de hoeveelheid gas erin gelijk blijft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Negerzoen Vacuuum Zuigen

Hoogstwaarschijnlijk staat er op school een kant-en-klare vacuümstolp met vacuümpompje op je te wachten. De paar scholen die ik ken hebben er in elk geval allemaal minstens één.

http://www.eurofysic...vownat/vlo.aspx
luchtpomp1.GIF
luchtpomp1.GIF (89.18 KiB) 718 keer bekeken
luchtpomp2.GIF
luchtpomp2.GIF (37.16 KiB) 719 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Negerzoen Vacuuum Zuigen

En Benm geeft meteen een leuk voorbeeld, steek daar eens een klein opgeblazen ballonetje in.

Marshmallows hebben hetzelfde effect als die negerzoen.

Opmerking moderator

Aangezien dit onderwerp meer met fysica dan met scheikunde te maken heeft verplaats ik dit even naar het gepaste vakforum.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Negerzoen Vacuuum Zuigen

Verder vroeg ik me af of er meer bekend is over stoffen die heel absurt reageren op het moment dat ze vacuuum worden gezogen.
Met een vacuümpomp kan iemand een ijsje vriesdrogen, d.w.z. het water laten verdampen zonder dat het overblijfsel een smeltproces doormaakt dat zijn structuur zou vernietigen. Zo te zien blijft er een soort suikerbiscuit over: https://www.youtube....h?v=mlywGYcY-tA

Het is te moeilijk om zelf te doen, maar wel interessant om te zien.

Berichten: 12.262

Re: Negerzoen Vacuuum Zuigen

Iets vriesdrogen is zeker een mooi experiment, maar ook heel lastig om te doen. Zoiets vereist een behoorlijk goed vacuum, maar met een tweetraps pomp is het wellicht wel haalbaar. Je zou het eens kunnen proberen met een aardbei of iets in die geest - dat houdt behoorlijk zn vorm, kleur etc als je het water eruit dampt., maar verpulvert tot poeder als je er een klap op geeft als al het water eruit is.
Victory through technology

Reageer