Springen naar inhoud

[stromingsleer] Condensvorming aan buitenzijde van een luchttoevoerleiding

• Log in om te kunnen reageren

xendelaar

xendelaar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2013 - 15:34

Hallo!

Ik wil een leidingnetwerk aanleggen van ca 20m lang (d=200mm) in een gang waar een paar apparaten staan en waar niet veel mensen komen. Laten we deze gang maar voor het gemak ruimte A noemen.

Ruimte A heeft een volume van pakweg 250 m3. De lucht in deze ruimte wordt ververst door een openstaand raampje.

Verse lucht wordt via een buisventilator van buiten af in het leidingnetwerk gezogen en naar een andere ruimte getransporteerd (500 m3/h). De temperatuur van de buitenlucht is gelijk aan de buitentemperatuur (0-30 C) en heeft een relatieve luchtvochtigheid die schommelt tussen de 70% en 90%. Voor Nederlandse begrippen: normaal weer...

De temperatuur in ruimte A is ongeveer 21 graden.

Men is bang dat er condens aan de buizen kan ontstaan door het temperatuurverschil tussen de koude buis en de warme omgeving in ruimte A.

Mijn vraag is: Kan er condens worden gevormd aan de buiswand in ruimte A?

Ik denk namelijk dat dit niet mogelijk is. De lucht in ruimte A komt immers ook op een bepaalde manier van buiten af naar binnen. De lucht wordt vervolgens via een verwarming opgewarmd waardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt.
Wanneer deze opgewarmde lucht in aanraking komt met de koude buis, dan koelt deze weer af naar (in het uiterste geval) naar de buitentemperatuur. Er kan dus onmogelijk condens vormen. Ik ga er nu wel vanuit dat er in deze ruimte weinig mensen lopen, geen planten staan of andere objecten bevinden die veel vocht kunnen afgeven. Ook ga ik er nu vanuit dat de samenstelling van de lucht in het gebouw overeenkomt met die van de buitenlucht.

Wat is jullie mening over mijn antwoord? Kloppen mijn aannames?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2013 - 21:49

Als je het mij vraagt gaat die buis regelmatig natslaan. Laten we eens stellen dat door dat open raampje de ruimte A een ventilatievoud van eens per dag kent. Absolute vochtigheid (in g/kg droge lucht) gaat dan een weerslag zijn van pak hem beet het gemiddelde van de afgelopen 2-3 dagen. Neem bijvoorbeeld zoals de afgelopen dagen rond de 16°C buiten en een RV van om en nabij de 70%, dwz een absoluut vochtgehalte van rond de 7 g/kg.

Ruimte A gaat ook lucht met om en nabij die 7 g/kg bevatten. Morgenochtend meten we buiten nog 8°C. In onze ruimte is niet of nauwelijks wat veranderd, maar de lucht die je morgenochtend door die buis jaagt is wél instantaan 8°C, de buis dus ook. En dat is beneden het dauwpunt voor lucht van 7 g/kg.

Ergo, een natslaande buis.

Dat gaat morgenochtend waarschijnlijk nog niet druppen, potentieel kan er zich ruwweg 250 m³ x 1,2 kg/m³ x (7-6) ≈ 300 g condens op die buis vormen. Maar voor komende zaterdagochtend worden temperaturen van 3- 4°C verwacht.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures