Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

In Uruguay zijn schapen geboren die oplichten onder ultraviolet licht. Het gaat niet om een speling van de natuur: de schapen werden genetisch gemodificeerd met een fluorescent gen van een kwal.


De geboorte van de fluorescente schapen, een primeur in Latijns-Amerika, werd woensdag bekendgemaakt door een groep Uruguayaanse wetenschappers, samen met het Pasteur-instituut in de hoofdstad Montevideo. ‘Het genetisch modificeren van schapen was nog niet gedaan in Latijns-Amerika. Dit succes plaatst Uruguay op het hoogste niveau in de wetenschappelijke wereld’, klinkt het.


Geen specifiek doel


De fluorescente schapen werden in oktober vorig jaar geboren. Ze groeiden volkomen normaal op. Hun enige bijzonderheid is dat ze fluoresceren als ze onder ultraviolet licht worden geplaatst.


De genetische modificatie had geen specifiek doel, behalve om de effectiviteit na te gaan van de methode om een vreemd gen te plaatsen in het DNA van de dieren.

Eerder werden in Latijns-Amerika al de genen gewijzigd van koeien in Argentinië en van geiten in Brazilië. Beide diersoorten produceerden door de modificatie menselijke eiwitten.


De bron: http://www.standaard...ampaign=seeding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Is er ook een betrouwbare bron van dit bericht?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Ik vind er toch redelijk wat over
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Michel Uphoff schreef: do 25 apr 2013, 22:37
Is er ook een betrouwbare bron van dit bericht?
In het Spaans is dit nieuwsbericht op verschillende (nieuws)websites te lezen.

Een voorbeeld: 24horas.cl onder wetenschap rubriek

Uruguay desarrolló las primeras ovejas fluorescentes de Sudamérica.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

@ Kwintendr & Exception


Heb ook even gezocht maar kom alleen kopieën van hetzelfde bericht met dezelfde foto tegen, en geen betrouwbare wetenschappelijke bron. Ik vraag mij af of dat gen ook invloed heeft op de wol, want dat is toch waar je bij een schaap voornamelijk tegen aan kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Het is pas bekendgemaakt. Wij wachten af en zien of het door anderen op een andere manier bevestigd wordt.

Volgens het bericht valt er niets op te merken aan die schapen zolang ze niet onder ultraviolet licht komen staan. Waarom geen invloed op de wol? Omdat waarschijnlijk de informatie die verantwoordelijk is voor wol-fenotype niet aangetast/gemodificeerd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Ik heb er ook nog mijn vragen bij. Van wat ik heb gevonden, is het onderzoek hier gebeurd: http://www.irauy.org.uy/


Aan de foto's te zien staat er ook iets op over die schapen, maar of dat wetenschappelijk is... Mijn spaans is niet echt top ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Dat is een wetenschappelijk instituut. In mijn OP staat er "geen specifiek doel", maar commentaar van Alejo Menchaca, directeur en oprichter van irauy, vertelt iets anders. Het experiment, aldus Menchaca, is kennis vergaren waarmee later het leven van de mens gevorderd en verbeterd kan worden. Wat dit wil zeggen is maar gissen: DNA van een mens manipuleren? Ik denk dat ze dit niet mogen doen aangezien Uruguay een religieus land is.


kopieën van hetzelfde bericht met dezelfde foto tegen
Dankzij het bericht van Drieske is uw opmerking niet meer waar.

http://www.irauy.org...ransgenicos.pdf

Andere berichtgeving, foto, illustratie ..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Al bij al is het zo indrukwekkend toch niet? In 1998 kon men al fluorescente muizen maken [doi]10.1016/S0925-4773(98)00093-8[/doi].

Michel Uphoff schreef: vr 26 apr 2013, 15:45
Heb ook even gezocht maar kom alleen kopieën van hetzelfde bericht met dezelfde foto tegen, en geen betrouwbare wetenschappelijke bron.

Op de website die Drieske aanhaalde vond ik:
Junto con la publicación a lo largo del año de esta investigación de vanguardia, los científicos de IRAUy e IPM planean seguir trabajando en perfeccionar la técnica para que sea más eficiente.


--------------Google Translate-------------

Along with the publication throughout the year of this groundbreaking research, scientists and IPM IRAUy plan to continue working on perfecting the technique to make it more efficient.
Zonder die publicatie kunnen we dus niet achterhalen wat ze precies gedaan hebben. Ik verwacht echter dat men een bevrucht embryo gaat tranfecteren met GFP en vervolgens laat uitgroeien in een draagmoeder. Het embryo kan je gemakkelijk in vitro produceren en voor de transfectie bestaan heden te dagen ook voldoende technieken. Denk maar aan de micro-injectie. Screenen voor succesvolle transfecties is een fluitje van een cent onder een fluorescentie microscoop (groene vs. doorzichtige embryo's) en daarna is het gewoon een kwestie van implanten en geduld hebben.

Ik vraag mij af of dat gen ook invloed heeft op de wol, want dat is toch waar je bij een schaap voornamelijk tegen aan kijkt.
Als zo'n fluorescent gen terecht komt in één van de kiemlagen (bijv. het ectoderm) dan groeit daaruit een schaap dat fluorescent is in verschillende weefsels (waaronder de huid en het haar).

Exception schreef: vr 26 apr 2013, 18:02
Het experiment, aldus Menchaca, is kennis vergaren waarmee later het leven van de mens gevorderd en verbeterd kan worden. Wat dit wil zeggen is maar gissen: DNA van een mens manipuleren? Ik denk dat ze dit niet mogen doen aangezien Uruguay een religieus land is.
Bij experimenten op mensen worden hoe dan ook heel wat ethische vragen gesteld. Wat Menchaca volgens mij wil zeggen is dat dergelijke experimenten een voedingsbodem kunnen zijn voor nieuwe onderzoeken uit verschillende gebieden. Zo kunnen analoge technieken gebruikt worden om bepaalde moleculaire processen in de cel op te helderen en een beter beeld te krijgen op wat er fout loopt in bijv. tumoren. Op die manier kan je specifieke medicijnen gaan ontwerpen.


Het is allemaal nogal kort door de bocht en eenvoudig voorgesteld, maar je hoeft het niet meteen DNA te gaan manipuleren om een gunstig effect te verkrijgen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Kravirz, bedankt voor de mooie bijdrage.

Met antibiotica verkrijg je ook nuttige effecten maar dit is algemeen. Ik had het over fenotypische aanpassing via genetische manipulatie.


Een vraag over die fluorescente muizen: hoe voortplantten die muizen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Het was meer de combinatie van de elkaar citerende bronnen, het feit dat er op internet geverfde schapen in allerhande kleuren getoond worden, de afwezigheid van een wetenschappelijk paper, de niet al te indrukwekkende wetenschappelijke prestatie, en mijn vraag of dergelijke genen wel in de wol zelf konden voorkomen die mij deed twijfelen.


Die Spaanstalige bron geeft het geheel meer fundament, en nu ik geleerd heb dat die genen wel degelijk in de wol zelf kunnen zitten zal het dus wel kloppen denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

@Uphoff,

Ik snap uw twijfel niet. Kravirz heeft duidelijk erop aangewezen dat het geen evolutionair nieuw experiment is, dat was al gedaan met muizen. Verder, niets blijkt uit het bericht dat die Uruguayaanse wetenschappers alle genen die verantwoordelijk zijn voor heel het fenotype gemodificeerd hebben, dus waarom moet er iets met de wol gebeuren?


Mijn vraag, over iets dat ik nog altijd niet goed begrijp, is: indien ze erin geslaagd zijn om mannelijke en vrouwelijke schapen fluorescerend te krijgen, hoe zullen deze schapen dan voortplanten? M.a.w: zullen de nageslachten ook fluoresceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Michel Uphoff twijfelt niet. Hij stelde gewoon, en volledig terecht trouwens, de verschillende berichtgevingen op nieuwssites en/of kranten in twijfel. Dat is gewoon kritisch zijn en daar is niks mis mee, integendeel! Zonder wetenschappelijke paper kan immers iedereen schrijven wat hij/zij wil.

Exception schreef: za 27 apr 2013, 18:24
Mijn vraag, over iets dat ik nog altijd niet goed begrijp, is: indien ze erin geslaagd zijn om mannelijke en vrouwelijke schapen fluorescerend te krijgen, hoe zullen deze schapen dan voortplanten? M.a.w: zullen de nageslachten ook fluoresceren?
Ze planten zich, net zoals alle andere schapen, voort op de normale manier ;) . Maar ik snap je vraag en die is zeer interessant!


Of het nageslacht al dan niet fluorescent is, is afhankelijk van het ontwikkelingsstadium waarin het fluorescente gen aan het embryo werd toegevoegd. Áls het gen geïncorporeerd werd in cellen waaruit uiteindelijk geslachtscellen ontstaan is het mogelijk om ook fluorescente lammeren te krijgen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Oi! sorry dan, het schijnt dat ik @Uphoff zijn bericht verkeerd geïnterpreteerd heb. :oops:

@Kravitz,

Een gameet wanneer het ontstaat draagt toch het geheel van genen die verantwoordelijk zijn voor het opbouwen van stelsels, of dat is wat een genoom is dat alle erfelijke info omvat en genotype voor alle eigenschappen bepaalt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fluorescerende schapen geboren in Uruguay

Exception schreef: zo 28 apr 2013, 17:42
@Kravitz,

Een gameet wanneer het ontstaat draagt toch het geheel van genen die verantwoordelijk zijn voor het opbouwen van stelsels, of dat is wat een genoom is dat alle erfelijke info omvat en genotype voor alle eigenschappen bepaalt?
Een gameet draagt inderdaad de genetische informatie van het individu, maar het is best mogelijk dat die gameet afkomstig is van een cel die niet getransfecteerd werd.


Verder speelt de genetische input van het moederdier ook nog een belangrijke rol. Produceert het ooi ook fluorescente gameten?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer