[enquête] Woordvolgorde in de Nederlandse bijzin

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

[enquête] Woordvolgorde in de Nederlandse bijzin

Via dit bericht wil ik jullie graag uitnodigen voor deelname aan de volgende enquête:



Titel: Woordvolgorde in de Nederlandse bijzin

Aanleiding van de enquête: Ik schrijf op dit moment mijn Bachelorscriptie over woordvolgordes in het Duits/Oostenrijks en het Nederlands

Doelgroep: de spreker moet moedertaalspreker van het Nederlands (of een dialect ervan) zijn. Vlaamse sprekers mogen ook meedoen. Er is geen leeftijd/geslachtsrestrictie

Verwachte tijdsduur voor invullen: 20 minuten

Sluitingsdatum voor deze enquête: 01-06-2013

Wanneer worden de resultaten verwacht: 01-07-2013

Volg hier de link naar de enquête



Toelichting

Taal verandert met de dag. Dit maakt het lastig voor ontwikkelaars van taalmethodes om deze methode up to date te houden. Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de methodes Duits die voor middelbare scholen ontwikkeld worden.

In mijn onderzoek probeer ik de woordvolgordes in de Duitse en Nederlandse bijzin in kaart te brengen. Uit eerder onderzoek bleek, dat deze woordvolgordes verschillen per dialect. In de huidige methodes wordt wel aandacht besteed aan deze verschillen, maar er wordt binnen beide talen niet gekeken naar mogelijk variatie tussen de sprekers. Wat als blijkt, dat de voorkeuren van sprekers aan het veranderen zijn? Dan zou dat betekenen, dat de methodes niet meer kloppen. Daarom heb ik een enquête (in het Nederlands en het Duits) opgesteld om de voorkeuren in woordvolgorde van sprekers van het Duits en het Nederlands (en dialecten ervan) te testen. Als de uitkomsten afwijken van onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn, is het van belang, dat de methodeontwikkelaars hiervan op de hoogte gebracht worden.

Reageer