Mengtemperatuur van lucht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Mengtemperatuur van lucht

Hall Allen,

Ik heb een vraag mbt mengtemperaturen berekenen.

Ik heb 1 stroom lucht van 13200m3/h van 115 graden Celcius en een luchtstroom van 5000m3/h van 9.44 graden Celcius. die bij elkaar komen.

Wat wordt de mengtemperatuur van deze lucht? (is dit zonder meer gegevens te berkenen?)

Met vriendelijke groet,

Stefan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mengtemperatuur van lucht

Als druk en relatieve vochtigheid hetzelfde zijn, met andere woorden beide gassen zijn exact hetzelfde, kan je m.i. gewoon middelen.

(13200*388,15 + 5000*282,59) / 18200 = 359,15K oftewel 86 graden Celcius

Zijn het twee luchtstromen van een verschillende bron, dan zou ik er niet vanuit gaan dat de vochtigheid hetzelfde is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Mengtemperatuur van lucht

Men dient te rekenen op massa of molaire basis.

De dichtheid van luchtstroom de bij 115 oC is veel lager dan de dichtheid van de luchtstroom van 9 oC, dus mengtemperatuur zal lager zijn dan die 86 oC.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mengtemperatuur van lucht

Ach natuurlijk, eerst de massa's bij de absolute temperatuur uitrekenen en dan pas middelen. Stom van mij.

Neem ik voor lucht 0,0288 kg/mol, dan kom ik uit op 3,46.10-3P/T dus respectievelijk 11761 en 6120 kg lucht, totaal 17881 kg.

(11.761 kg * 388,15K + 6120 kg * 282,59K) / 17881 kg = 352K oftwel 78,87 graden Celcius

Scheelt behoorlijk...

Berichten: 17

Re: Mengtemperatuur van lucht

Heren,

Wederom bedankt voor jullie antwoorden en reacties.

Ik heb nog een vraag mbt het omrekenen van Nm3/h naar m3/h

Capaciteit van een ventilator 27000Nm3/h (dus bij 1013mbar en 273.15K)

wat wordt dan de capaciteit als het 20 graden is buiten?

Qa= Qn* (p.atm/p.aanw)*(T.aanw/T0)

Qa= volumestroom aanwezig (m3/h)

Qn= volumestroom ondernormaarl conditie

p.atm= atmosferische druk

p.aanwezig= aanzuigluchtdruk

T.aanwezig= aanzuigtemperatuur (K)

T.0= Normaal temperatuur (273.15K)

Als ik deze invul dan kom ik bij een hogere buiten temperatuur zeg 20 grad. Celcius op een hogere opbrengst van de ventilator (compressor) klopt dat? lijkt mij bij een hogere buiten temperatuur dat de capaciteit juist afneemt door groter volume van warmere lucht??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Mengtemperatuur van lucht

Valt zo niks zinnigs over te zeggen.

Wat de capaciteit van een ventilator is hangt af van het systeem waarin die geplaatst is.

Een ventilator heeft een karakteristiek, een grafiek van volumecapaciteit tegen bijvoorbeeld persdruk (of opvoerhoogte).

Een systeem heeft een stromingsweerstand die varieert met het debiet. Kun je uitzetten in een grafiek.

Waar beide grafieken elkaar snijden ligt het werkelijke debiet van de ventilator.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer