[scheikunde] Stellen van Na2EDTA oplossing mbv Cu ISE

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Stellen van Na2EDTA oplossing mbv Cu ISE

Hallo

Ik heb volgende week dinsdag een practicum waarbij we de hardheid van water moeten gaan bepalen. Een van de stappen die we moeten volgen is het stellen van Na2EDTA oplossing mbv Cu ISE. Nu snap ik dat dus niet helemaal en hoop hier wat uitleg te krijgen...

Het gaat dus als volgt:

1. 2x 0,1g CaCO3 in een 100ml beker voegen en hierbij wat gedemineraliseerd H2O voegen.

2. 2ml 2M HCl toevoegen om het CaCO3 op te lossen.

3. 10ml NH3/NH4Cl van pH=10 toevoegen, ik vermoed dat dit is om de pH van de oplossing stabiel te houden daar het hier gaat om een potentiometrische titratie?

4. 1ml 1M Cu(NH4)2-EDTA toevoegen

5. Aanlengen tot 70ml

6. Cu2+ ISE en Ag/AgCL RE in de oplossing plaatsen

7. Titreren met Na2-EDTA en de potentiaalverandering in functie van het volume titrant noteren.

Wat ik mij dus afvraag: als je die Cu(NH4)2-EDTA gaat toevoegen aan die oplossing, dan gaat dat wellicht dissociëren in Cu2+ en (NH4)2-EDTA...Die Cu2+ heb je nodig om die potentiaalverandering te bepalen aangezien je met een Cu ISE werkt...maar wat heeft die (NH4)2-EDTA dan als functie wanneer je met Na2-EDTA gaat titreren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stellen van Na2EDTA oplossing mbv Cu ISE

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Stellen van Na2EDTA oplossing mbv Cu ISE

10ml NH3/NH4Cl
Dit is inderdaad een buffer om de pH constant te houden
Wat ik mij dus afvraag: als je die Cu(NH4)2-EDTA gaat toevoegen aan die oplossing, dan gaat dat wellicht dissociëren in Cu2+ en (NH4)2-EDTA...
Dat gebeurt inderdaad er zal heel weinig Cu2+ aanwezig zijn. Kd = 1,6X10-19.

Als je vervolgens titreert met EDTA zal het evenwicht naar links verschuiven en [Cu2+] afnemen. Zolang er echter Ca2+ aanwezig is, zal dat heel weinig zijn, maar als al de calciumionen complexgebonden zijn zal de concentratie van EDTA sterker toenemen en [Cu2+] sterker afnemen en je een sterkere potentiaalverandering krijgen. Hierdoor kun je dan zien dat alle Ca 2+complex gebonden is. Die sprong geeft dan het eindpunt van de titratie aan.

Reageer