[natuurkunde] Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Hallo iedereen,

Mijn examens beginnen er aan te komen, en daarmee ook de noodzaak tot het kiezen van een studie. Even een stukje voorgeschiedenis: ik ben altijd al technisch georiënteerd geweest, maar heb in de derde klas besloten om het Economie en Maatschappij profiel te kiezen. Het liefst met natuur- en aardrijkskunde maar aangezien dit niet mogelijk was uiteindelijk maar geen natuurkunde gedaan. Gelukkig wel met wiskunde B.

Nu moet ik zo langzamerhand dus een studie gaan kiezen en merk ik dat ik veel meer getrokken word door technische studies (elektrotechniek, werktuigbouwkunde etc.), maar hier kan ik me niet voor inschrijven aangezien ik geen natuurkunde in mijn vakkenpakket heb.

Nu ben ik op het geniale idee gekomen om te proberen natuurkunde zelf dan maar te gaan leren, om vervolgens een toets (voortentamen) te maken en op deze manier toegelaten te worden. Dit tentamen is op 26 juli, dus zou ik nog drie maanden hebben om 3 jaar vwo natuurkunde in te halen, met er tussendoor ook nog gewone examens. Ik heb wat rondgekeken naar klassikale cursussen, maar dit is eigenlijk niet te doen. Er zijn wel instanties die een cursus van anderhalve maand aanbieden (ha, het is dus wél mogelijk), maar dat zou betekenen dat ik elke dag ook nog eens vijf uur reistijd kwijt ben, naast zo'n duizend euro lesgeld.

Dan blijven er twee mogelijkheden over; een thuiscursus bestellen (LOI, NHA etc.) of gewoon vwo boeken bestellen en die zelf doorwerken. Ik weet alleen niet zeker wat de beste optie is en hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Wat ik aan ervaring bij andere vakken heb is dat deze boeken vaak omslachtig opgebouwd zijn met óf veel te veel uitleg óf gebrekkige uitleg, maar ik weet niet of dit met natuurkundeboeken (na wat onderzoek tot de conclusie gekomen dat Systematische Natuurkunde het beste zou zijn?) ook het geval is.

Mijn wiskunde (B) kennis is, ik geef toe, momenteel nog gebrekkig maar ik ben hard bezig dit op te halen (als in, drie jaar lang vieren en vijven gehaald maar inmiddels toch wel op het niveau om een zeven te kunnen halen op het eindexamen). Ik merk ook wel dat ik het prima kan en snap (en stiekem soms wel leuk vind) maar dat ik gewoon veel te weinig oefening heb gehad. En aangezien natuurkunde toch vooral toegepaste wiskunde is en het me interesseert geloof ik ook wel dat ik het vak in een stuk kortere tijd als drie jaar moet kunnen halen.

Mijn vragen aan jullie zijn dus eigenlijk:
  • Is het realistisch gezien mogelijk om natuurkunde op VWO niveau te halen binnen drie maanden.
  • Zo ja, welke manier lijkt jullie het beste; een thuiscursus bestellen of gewoon VWO boeken doorwerken
  • In het geval van gewoon schoolboeken kopen, welke serie zou het meest geschikt zijn voor een zelfstudie
Alvast bedankt en sorry voor de muur van tekst

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Ik wou je naar een website verwijzen: interactief, alle vwo cursussen met oefeningen en veel andere nuttige tools, maar helaas kan ik het niet meer vinden. Deze website gemaakt door een uni. groep bezochte ik heel lang geleden. Ik zal de link plaatsen als ik het terugvind.
welke serie zou het meest geschikt zijn voor een zelfstudie
Examencommissie indien jullie in Nederland dit ook hebben. Veel verschil zal er niet zijn tussen natuurkunde van aso en dat van vwo. Kijk anders op de website van Vlaamse examencommissie: brochures met informatie zoals voorkennis, eindtermen, inhoud, aangeraden literatuur serie ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Systematische natuurkunde heeft in elk geval een volledige en correcte uitleg, zonder veel omhaal, genoeg oefeningen en achterin elk boek een set met antwoorden voor de oefeningen.

VWO-natuurkunde in Nederland is niet "vooral toegepaste wiskunde". Je hebt eerst en vooral inzicht nodig. De wiskunde die daarna volgt is in het algemeen vrij eenvoudig.

Persoonlijk geef ik je een kans van slagen om dat in 3 maanden te doen als je er "feeling" voor hebt, en in de tussentijd geen andere zaken aan je hoofd hebt, en iemand kunt vinden om op terug te vallen als je vastloopt in iets in je cursus/boeken (of voldoende tijd en energie om hier een klein stroompje van topics in ons huiswerkforum bij te houden) . Maar het wordt wél een kluif.

Ik neem aan dat dat een staatsexamen wordt? Ik heb geen idee of daar nog bijzondere eisen aan worden gesteld, want je mist op deze manier examenonderdelen als modelleren en simuleren, die normaal gezien verpichte onderdelen van schoolexamens zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Beide bedankt voor jullie reacties. Ik heb even op de website van de examencommissie gekeken, maar ik kon er niet echts iets op vinden helaas.

Of ik een natuurkunde 'feeling' heb, geen flauw idee. De enige natuurkunde die ik gehad heb was in de derde klas. Ik vind het in ieder geval wel interessant en, met het risico narcistisch over te komen, ik zie mezelf ook wel als slimmer dan de gemiddelde VWO scholier. Verder betreft het niet een staatsexamen, maar wel qua stof is het wel hetzelfde.

Dat ik een gedeelte practica en dergelijke mis had ik zelf ook al bedacht, maar dat zie ik niet als een probleem. Ik vind het namelijk totaal niet erg om daar wat extra tijd aan te besteden tijdens een studie, het eerste doel is gewoon om toegelaten te worden.

Maar systematische natuurkunde is dus de 'beste' boekenserie? En, hoe staan jullie tegenover het bestellen van een thuiscursus?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Ik heb geen idee hoe die thuiscursussen eruitzien.

Dat ik een gedeelte practica en dergelijke mis had ik zelf ook al bedacht, maar dat zie ik niet als een probleem. Ik vind het namelijk totaal niet erg om daar wat extra tijd aan te besteden tijdens een studie,
Dat is even niet mijn punt: voor een VWO diploma natuurkunde bestaat, zoals voor elk examen, een syllabus waarin staat omschreven wat de kandidaat moet kunnen/kennen, welke onderdelen daarvan in het schoolexamen (SE) moeten zijn opgenomen, en welke onderdelen daarvan in het centraal schriftelijk eindexamen (CSE)(kunnen) voorkomen. Als ik het goed begrijp mis jij voor dit vak het gehele schoolexamen, en ik zie dus even niet welke weg er naar een regulier eindexamen openstaat. Ik wil overigens niet uitsluiten dat daarvoor wegen zijn, ik heb alleen nooit met dat bijltje gehakt.

EDIT>>>>>>>>>>>

of, wacht, je gaat niet voor een extra vak op je vwo-diploma, je gaat een toelatingsexamen doen voor een specifieke opleiding..... is dat het? Een toelatingsexamen dat geheel onder verantwoordelijkheid valt van de hogeschool/universiteit waar je je wil inschrijven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Deels inderdaad. Het is een examen afgenomen op verschillende locaties (www.voortentamen.nl) wat voor de meeste universiteiten geldt als bewijs dat je het vak op niveau beheerst, maar het is inderdaad geen aanvulling op je diploma.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde (vwo niveau) zelfstudie

Een welgemeend succes gewenst dan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer