Springen naar inhoud

draairichting motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2013 - 12:23

Ik vroeg me onlangs het volgende af: bij een klassieke diesel/benzinemotor.

Hoe wordt de draairichting van een motor bepaald en hoe draai je die om?

Dus hoe wordt bepaald wat vooruit is en achteruit?


Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5382 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2013 - 12:48

Tweetaktmotoren zijn relatief eenvoudig om te keren, aanpassen van het onstekingstijdstip is vaak al voldoende. Wel zal er mogelijk hier en daar een moer losdraaien.
Bij 4-takters ligt het wat complexer, allerlei timingproblemen met ontsteking en kleppen, riemspanners die verkeerd staan, en naar ik aanneem met alle elektronica van tegenwoordig ook daar grote problemen.

Zware diesels in boten zijn soms ontworpen om twee kanten op te draaien, daarvoor is dan een verschuifbare nokkenas met dubbele nokken voor de kleptiming en inspuiting aangebracht:

Veranderd door Michel Uphoff, 28 april 2013 - 12:49

Motus inter corpora relativus tantum est.

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2013 - 20:29

Bedankt voor de je antwoord, Michel.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures