[wiskunde] Omtrek, oppervlakte en volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Omtrek, oppervlakte en volume

Mijn broer moet een oefening maken voor wiskunde over oppervlakte, inhoud en omtrek.

Dit is de opgave:

De doorsnede van een tunnel heeft de vorm van een trapezium met basissen 24m en 14m. De tunnel is 8m hoog en 280m lang. Bereken het volume lucht dat moet gezuiverd worden aan uitlaatgassen.

Er wordt ook gevraagd wat de formule(s) is(zijn) die moet(en) gebruikt worden en hier zitten we vast. Moet je nu de ruimte opdelen in verschillende ruimtelijke figuren of gebruik je gewoon de formule voor de opp van een trapezium x de hoogte?

Heel erg bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Babbel schreef: zo 28 apr 2013, 15:51
of gebruik je gewoon de formule voor de opp van een trapezium x de hoogte?
Waarom "x de hoogte"? Die hoogte heb je nodig voor de opp van je trapezium (zonder het gegeven van de hoogte van de tunnel kan ik je zeer veel trapezia tekenen met basissen resp 24 en 14 m). Het is "x de lengte" uiteraard.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 53

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Ja idd. Ik was verkeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Snap je waarom? Dus: waarom niet de hoogte én waarom wel de lengte?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 53

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Ja, de hoogte zit in de formule van de opp van een trapezium.

En de lengte gebruik je voor de inhoud.

Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Inderdaad, maar je begrijpt waarom de lengte je de inhoud zal geven? Ben je (en je broer) bekend met integralen en hoe je die kunt gebruiken voor een opp etc te berekenen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 53

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Ja, de lengte is hier eigenlijk gelijk aan de diepte.

Door breedte x hoogte x lengte te doen kom je aan de inhoud.

Ik kan werken met integralen, maar mijn broer nog niet.

Hij zit pas in het 1e middelbaar dus ik zou het wel raar vinden als ze met integralen zouden moeten werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Ja, hoe je broertje het kan begrijpen is dan: bij een figuur zoals die tunnel geldt er dat de inhoud gelijk is aan opp grondvlak (trapezium) maal diepte. Zo kom je bijv ook aan de formule voor de cilinder. Maar het geldt evenzeer voor een kubus of balk bijv.

Integralen is niet nodig, maar is een manier om het te begrijpen. Maar dat vergeten we dan gewoon.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 53

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Oke heel erg bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek, oppervlakte en volume

Graag gedaan :) ! Succes nog.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer