Identiek geluid uit meerdere bronnen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 38

Identiek geluid uit meerdere bronnen

Hallo!

Net was ik dit filmpje aan het kijken:



Hoewel dit een hartstikke interessant onderwerp is gaat mijn vraag er niet over.

Vanaf 0:20 heeft de maker dezelfde geluidsopname een aantal keer over zichzelf heen geplakt. (Vermoed ik.)

Stel dat dat inderdaad zo is, dan heeft elke opname hetzelfde volume, dezelfde frequentie etc. Hoe komt het dan dat het toch klinkt als een gelaagd geluid en niet als een enkele stem?



In het verlengde hiervan:

Stel dat ik het volgende onderzoek doe.

Ik stel opname-apperatuur zo op, dat het precies even ver van twee geluidsbronnen op twee verschillende plaatsen staat. (Dus een microfoon in het middelpunt van een cirkel met twee geluidsbronnen 180 graden van elkaar verwijderd.)Verder is alles gestandaardiseerd, overal dezelfde luchtdruk, zelfde temperatuur enzo.

Als dan de twee geluidsbronnen elk een identiek geluid produceren (zelfde frequentie, duur en volume), en ik speel de opname van de opname-apperatuur af, wat hoor ik dan?

Hoor ik dan een gelaagd geluid waar ik het net over had of hoor je een enkele toon?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Identiek geluid uit meerdere bronnen

Het kan zijn dat ik mij vergis, maar voor zover ik weet moet je enkel de stemmen een klein beetje verschuiven om dat "chorus" effect te krijgen. Zolang de delays klein genoeg zijn dan krijg je dat effect, als ze langer worden dan heb je echo's.

Berichten: 38

Re: Identiek geluid uit meerdere bronnen

Ok, dus als ik het goed begrijp, zou je normaal geluid horen als je de stemmen niet zou verschuiven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Identiek geluid uit meerdere bronnen

Ja inderdaad: als je de stemmen niet verschuift dan kon je evengoed het originele signaal nemen en met een bepaald getal vermenigvuldigen. Het zal dan luider klinken, maar voor de rest komt er geen speciaal effect bij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Identiek geluid uit meerdere bronnen

Ik heb zelf ook wel eens met dit soort geluidseffecten gespeeld. Daarbij kreeg ik hetzelfde resultaat door een geluidsfragment een aantal keren met een geringe tijdverschuiving over elkaar te "plakken".

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Identiek geluid uit meerdere bronnen

NaSc schreef: ma 29 apr 2013, 13:37
Als dan de twee geluidsbronnen elk een identiek geluid produceren (zelfde frequentie, duur en volume), en ik speel de opname van de opname-apperatuur af, wat hoor ik dan?

Hoor ik dan een gelaagd geluid waar ik het net over had of hoor je een enkele toon?
Het hangt er van af hoeveel de verschuiving is.

Zonder verschuiving heb je geluid die overal dubbel zo luid is.

Bij erg kleine verschuivingen gaan bepaalde frequenties weggefilterd worden, maar als de verschuiving klein genoeg is, hoor je er niets van.

Als de verschuiving groter wordt, hoor je die frequentiefilter onbewust wel, maar we interpreteren het anders. Het klinkt dan eerder als een laagdoorlaat. http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_impulse_response

Als de verschuiving nog groter wordt, waarbij onze oren het geluid in het tijdsdomein kunnen scheiden, wordt het eerst chorus (denk aan een koor) en later echo.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer