Wordt het milieuprobleem overschat of onderschat?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 9

Wordt het milieuprobleem overschat of onderschat?

Wordt het milieuprobleem overschat of onderschat? Ikzelf ben hier niet over uit. Ik heb boeken gelezen van Jared Diamond, maar zijn boeken zijn natuurlijk gekleurd (zoals alle boeken dat zijn). Hij komt wel met duidelijke verklaringen/uitleg over toekomstige milieuproblemen (haalt alleen feiten aan en onderbouwd alles keurig, wel te langdradig om dat hier in het kort fatsoenlijk uit te leggen). Het opraken van grondstoffen (zijn die wel of niet te vervangen?), het stijgen van de zeespiegel (in welke mate is hier nu bewijs voor?), het ontbossen van de wereld (in dit tempo zal het niet lang duren voor de complete wereld ontbost is, doordat ontboste gebieden langere tijd onvruchtbaar blijven). Vervuiling, leegvissen van de zee, hongersnoden door roofbouw... Zijn

die zaken nu realistisch of gebaseerd op gebakken lucht? En wat is dan het probleem om dit aan te pakken? Hebzucht? Gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel? Op korte termijn overleven? Gebrek aan kennis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Wordt het milieuprobleem overschat of onderschat?

Opmerking moderator

Dit onderwerp hoort beter thuis in het WSF Café en is daarom verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 45

Re: Wordt het milieuprobleem overschat of onderschat?

volgens mij is dit alles gebaseerd op de werkelijkheid,

in het nieuws zie je toch bijna dagelijks overstromingen, zware stormen door de klimaatsveranderingen,

in het tijdschrift wetenschap in beeld stond net een zeer mooi artikel hierover.

het laat zien dat de uitstoot van CO2 in een rechte omhoog gaat, met ernaast een grafiek die samen met de" CO2 enorm stijgt en ditzelfde ook met de luchtvochtigheid.

het artikel hierover vond ik niet terug op de site http://wibnet.nl maar je kan eventueel eens een boekenwinkel binnen stappen.

over grondstoffen durf ik geen uitspraken te doen, daar weet ik niet veel van af, maar ik vermoed dat men voor alles wel een alternatief zal vinden.

dit heeft naar mijn mening te maken met het niet-zoeken naar oplossingen omdat we zelf de nadelen niet direct ervaren.

de beste uitvindingen als gsm, radar... werden allemaal ontdekt in snel tempo tijdens de oorlog omdat men er dringend nood aan was. zo heeft ook de industrie een opmars gekend.

Volgens mij speelt ook het aanpassingsvermogen een grote rol. heel de industrie is gebaseerd op olieën en massaproductie, en de industrie kan je niet zomaar aanpassen aan de huidige technieken ookal zijn deze aanwezig. hiervoor moet geïnvesteerd worden, maar dat wordt niet gedaan omdat, nochmaals, men de gevolgen nog niet heeft ervaren.

Reageer