Springen naar inhoud

Reageren H+ en OH- in een oplossing altijd tot H2O?

• Log in om te kunnen reageren

Barhino

Barhino

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2013 - 16:39

Hoi,

Ik heb een (denk ik) vrij simpele vraag: klopt het dat wanneer H+ en OH- in een oplossing zitten dit altijd reageert tot H2O?
Ik kwam bij deze vraag tijdens het nakijken van het VWO 2012-2 examen vraag 7. http://www.examenbla...nt=vg41h1h4i9qe voor wanneer ik niet precies genoeg ben, kan deze vraag hier gevonden worden (2e tijdvak!!)

Alvast bedankt,

Barhino

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2013 - 17:53

Over het algemeen wel. Wat je nu aangeeft is het sterkste zuur/base koppel dat je in water gaat vinden en in de regel reageren die eerst.

Barhino

Barhino

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2013 - 18:19

okee bedankt! Ik wist niet zeker of het (bijna) altijd zo was of dat ik een andere factor over het hoofd zou hebben gezien.

Veranderd door Barhino, 29 april 2013 - 18:20

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2131 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 april 2013 - 18:21

Het lijkt me dat in water uit H+ en OH- water gevormd zolang geldt: [H+] x [OH-] > Kw.

gast003

gast003

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2013 - 18:28

Het maakt verder niet uit, het is eigenlijk meer andersom:

Water valt continue uiteen tot H+ en OH-, en dat wordt weer terug gevormd naar water, ect..

Als je het namelijk zo zegt:

klopt het dat wanneer H+ en OH- in een oplossing zitten dit altijd reageert tot H2O?

Lijkt het net of je bedoelt dat je een potje met H+, en een potje met OH- hebt, die je bij elkaar gooit. (Dat kan namelijk niet)

Details .. :P

(H2O <--> H+ + OH-)

Veranderd door Eggywontgrow, 29 april 2013 - 18:28

“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Barhino

Barhino

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2013 - 19:14

bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik het begrijp!

nog een vraag, wel een ander onderwerp, maar zelfde examen (14): een vet en een koolwaterstof met een zuur groep aan het einde vormen samen twee lagen. 1ste vraag: dit komt doordat het vet op de koolwaterstof gaat drijven, denk ik maar is dat ook zo en heeft iemand nog een manier hoe je dit altijd zeker kunt weten of moet het altijd gegeven zijn? Vervolgens reageert er een vrij vetzuur in dit mengsel met CH3O- en dan kan dit niet meer goed gescheiden worden. Ik dacht dat dit kwam omdat deze gevormde stof tussen de andere stoffen door gaat zitten, maar in de uitwerkingen wordt gesproken over een zeepwerking. Kan iemand dat voor mij iets duidelijker uitleggen??

Alvast bedankt!

gast003

gast003

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2013 - 15:28

Denk aan waterstofbruggen!
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures