Springen naar inhoud

fout kleinste-kwadratenmethode

• Log in om te kunnen reageren

isabol

isabol

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2013 - 14:01

Hallo,
Ik wil de fout in de halve lange as van een ellips bepalen die ik met de kleinste-kwadratenmethode en python heb berekend.
Van de ellips had ik een aantal meetpunten. Met behulp van de kleinste-kwadratenmethode heb ik het middelpunt bepaald door een aantal gegeven middelpunten in te vullen. Met het middelpunt dat de kleinste uitkomst gaf, heb ik de halve lange as bepaald.
Is de fout in de halve lange as dan gewoon die kleinste uitkomst?
Kan iemand me op weg helpen?
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2013 - 15:01

dus je hebt een aantal punten van een ellips en vervolgens krijg je een aantal kandidaat-middelpunten. Vraag: "welk middelpunt is het beste?". Heb ik dat juist?

Veranderd door Typhoner, 01 mei 2013 - 15:01

This is weird as hell. I approve.

isabol

isabol

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2013 - 15:17

Ja klopt. :) En daarmee heb ik de halve lange as bepaald.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2013 - 20:03

hm, omdat je maar discrete waarden voor het middelpunt hebt, kan je op de positie ervan al geen onzekerheid berekenen denk ik... En hoe bepaal je dan de lengte van de as?
This is weird as hell. I approve.

isabol

isabol

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2013 - 11:21

Ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet zo goed hoe ik formules goed kan invoeren. Dus vandaar dat ik ze even als bijlages toevoeg. Hier zijn a en b de halve lange as en de halve korte as. x en y zijn de punten van de ellips min de kandidaat middelpunten. Eerst vul ik dit in de formules van a^2 en b^2 en wat daar uitkomt vul ik in bij de formule voor delta.
In mijn python code vul ik met een for-loop dus gewoon steeds alle kandidaat middelpunten in en kijk ik welke de kleinste uitkomst voor delta geeft.
Volgens mij ben ik dit trouwens vergeten te melden, maar het is de bedoeling dat ik een schatting maak. Maar daar zit natuurlijk een redenering achter en ik kom helaas niet zo ver..:/ Heb hier niet zo veel uitleg over gekregen.
Hopelijk is het nog een beetje te volgen..Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures