Insuline metabolisme

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Insuline metabolisme

Beste lezers,

Ik weet niet goed hoe ik deze vraag moet beantwoorden:

Insuline zorgt er voor dat er meer glucose in de spiercel of vetcel opgenomen kan worden. Welke factoren zijn bepalend voor de hoeveelheid insuline die beschikbaar komt voor de spiercel of vetcel? Welke cel krijgt voorrang op de insuline?

Mijn eigen theorie:

Na een training (zware fysieke inspanning) zitten er allemaal microscheurtjes in de spiervezels. Deze scheurtjes moeten gerepareerd worden en daar is energie (glucose) voor nodig. De spieren geven een signaalstof af en laten weten dat daar insuline nodig is zodat er meer energie (glucose) beschikbaar komt voor de reparatie van de microscheurtjes.

Als deze schade er niet is geeft de spier het signaal niet af en moet de insuline ergens anders naartoe (insuline is onvermijdelijk om de bloedsuikerspiegel te laten dalen na een maaltijd). Deze andere plaats is de vetcel. Daar wordt de glucose opgeslagen.

Kan iemand me hiermee helpen?

Berichten: 45

Re: Insuline metabolisme

Als er veel suiker in het bloed aanwezig is wordt er insuline vrijgegeven, deze zorgt ervoor dat cellen deze suikers opnemen en gebruiken om acties te verrichten. Daardoor dat veel mensen energie krijgen na het eten van suikers.

Als er veel suiker in het bloed is kan niet alles worden gebruikt voor de cellen, en wordt de overschot opgeslagen als vetreserve

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Insuline metabolisme

De overmaat glucose gaat pas opgeslagen worden als triglyceride wanneer het niet meer als glycogeen (glucose-polymeer) kan worden opgeslagen in de lever (algemeen gebruik, 100g) en in de spiercellen (lokaal gebruik, 350g).

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Insuline metabolisme

Bedankt voor de reacties

Berichten: 21

Re: Insuline metabolisme

Flashakablackmamba schreef: wo 01 mei 2013, 19:56
Beste lezers,

Ik weet niet goed hoe ik deze vraag moet beantwoorden:

Insuline zorgt er voor dat er meer glucose in de spiercel of vetcel opgenomen kan worden. Welke factoren zijn bepalend voor de hoeveelheid insuline die beschikbaar komt voor de spiercel of vetcel? Welke cel krijgt voorrang op de insuline?
Het is niet zozeer dat de insuline opeens ergens anders heengaat, die komt via je bloed in je hele lichaam.
Mijn eigen theorie:

Na een training (zware fysieke inspanning) zitten er allemaal microscheurtjes in de spiervezels. Deze scheurtjes moeten gerepareerd worden en daar is energie (glucose) voor nodig. De spieren geven een signaalstof af en laten weten dat daar insuline nodig is zodat er meer energie (glucose) beschikbaar komt voor de reparatie van de microscheurtjes.

Als deze schade er niet is geeft de spier het signaal niet af en moet de insuline ergens anders naartoe (insuline is onvermijdelijk om de bloedsuikerspiegel te laten dalen na een maaltijd). Deze andere plaats is de vetcel. Daar wordt de glucose opgeslagen.
Je zit niet heel erg ver uit de richting. Na een training (hoeft niet eens per se een zware te zijn) neemt de insulinegevoeligheid van je spiercellen toe.

Ofwel: bij dezelfde insulineproductie nemen ze meer glucose op.

Ofwel: om evenveel glucose in de spieren opgenomen te krijgen hoef je bij sporten minder insuline te produceren.

Ofwel: toegenomen insulinegevoeligheid spieren + minder insuline = glucose gaat naar spieren, en minder naar vetopslag.
Significant heb je zelf in de hand!

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Insuline metabolisme

Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.

Berichten: 2

Re: Insuline metabolisme

Het is vooral welke macronutrient je eet (vet.eiwit.koolhydraten) die bepaalt wat er ermee gebeurt,

insuline zorgt er voor dat voedingsstoffen in de cel terechtkomen(meestal suiker) vanuit de bloedbaan.

Als je vet eet, zal de insuline ervoor zorgen dat het vet in je vetcel terechtkomt.

Als je koolhydraten eet zal dit worden opgeslagen als glycogeen in de spieren en lever.

Het is een mythe dat alleen suiker insuline stimuleert, zo kan een stuk vlees net zo'n hoge insuline response geven als bijvorbeeld graan, zelfs als je alleen dat stuk vlees eet zonder koolhydraten.

Insuline heeft onterecht een slechte naam gekregen, en word geassocieerd met diabetes en overgewicht. Het probleem is echter een te hoge vetinname, wat insuline-resistentie veroorzaakt, ook gerafineerde suiker kan deze rol hebben omdat het kan worden omgezet in trygliceriden.

Als je boven je normale energieverbruik eet zullen complexe koolhydraten niet snel worden omgezet in vet, maar eerder worden verbrand als hitte. Een gemiddelde persoon kan waarschijnlijk tot 3500kcal aan complexe koolhydraten eten zonder ook maar vet aankomen. Voorwaarde is wel dat het vet in het dieet erg laag moet zijn, niet meer dan 20 gram per dag. Het typisch dieet is namelijk gemiddeld rond de 30 a 40% vet(60 a 120gram per dag voor de meesten). In landen als Thailand word standaard maar zo'n 10-15% van het dieet als vet gegeten. Ze zjin daar ook allemaal relatief mager.

Reageer