Eerste levende wezens

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Eerste levende wezens

Hallo allemaal. In enkele kwesties binnen de wetenschap (biologie- evolutie) zit ik er mee. Ik hoop dat jullie mij kan verlichten in enkele kwesties. Als jullie mij kan helpen dan zou ik zeker jullie heel dankbaar zijn. Ik wil mijn vragen in de volgende aspecten vragen.

- Beweerde Thales het eerst dat de levenden ontstonden via door het water? Namen dan de mensen hem toen in het oud periode (oudtijd) hem serieus? En wanneer was het moment waarop de theorie van thales voor het eerst werd gedefinieerd door de wetenschapper?



- Hadden de slangen poten voor dat ze evolutie kregen? Als het zo is, waar leefden dat slangen? Wat voor slangen waren dat? Wanneer (ongeveeer) kwamen de wetenschappers er achter dat de bepaalde slangensoorten poten hadden?



Alvast bedankt,

Sorry dat ik jullie verstoorde

Met vriendelijke groet,

Ewrim

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Eerste levende wezens

Thales van Milete is zo ongeveer de eerst bekende filosoof. Je zou kunnen zeggen dat Thales zelf wetenschapper was.

Je tweede vraag is gemakkelijker te beantwoorden. In oude resten (fossielen) van lang geleden gestorven slangen, zijn nog poten te zien. Slangen hadden dus eerst poten. Door evolutie zijn die verdwenen.

Afbeelding

Afbeelding

Fossiel van een slang, circa 95 miljoen jaar oud, waarop te zien is dat deze slang nog kleine poten had. Bronnen: Wikipedia-Eupodophis, BBC

Leven evolueert steeds naar andere vormen.
... slangen zijn voortgekomen uit de hagedissen ... ze zijn biologisch gezien een groep hagedissen die de vier poten gedurende de evolutie heeft verloren.
Wikipedia-slangen-evolutie
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 20

Re: Eerste levende wezens

Interessant, ik wist dat slangen uit reptielen met poten zijn geëvolueerd, maar wat is het evolutionaire voordeel van het missen van poten? Gaat dit warmteverlies tegen? Of worden poten onhandig naarmate het lichaam langwerpig wordt (de rug kan niet meer recht gehouden worden en de draaicirkel is onhandig groot)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Eerste levende wezens

Mij is vroeger eens verteld dat er bij sommige slangen nog wat rudimentaire pootjes zouden hebben.

Maar misschien heeft men me maar wat wijsgemaakt?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Eerste levende wezens

Voor zover ik weet zijn alle hedendaagse slangen pootloos.

Verwarrend kan zijn dat een aantal hagedissen pootloos is, of vrijwel geen poten heeft. Waaronder deze:

Afbeelding

Hazelskink
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Eerste levende wezens

confusie schreef: ma 17 jun 2013, 12:59
Voor zover ik weet zijn alle hedendaagse slangen pootloos.
Niet helemaal, sommige slangen hebben nog rudimentaire pootjes:

Afbeelding

Bron
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Eerste levende wezens

Maartendj schreef: vr 14 jun 2013, 17:15
Interessant, ik wist dat slangen uit reptielen met poten zijn geëvolueerd, maar wat is het evolutionaire voordeel van het missen van poten? Gaat dit warmteverlies tegen? Of worden poten onhandig naarmate het lichaam langwerpig wordt (de rug kan niet meer recht gehouden worden en de draaicirkel is onhandig groot)?
Het heeft blijkbaar een praktisch voorbeeld. Analoog kun je kijken naar iets als een paling, een vis die ook geen noemenswaardig zijvinnen meer heeft, terwijl hij die ooit wel had.

Als je beweegt als een slang of paling zouden poten alleen maar in de weg zitten. Bovendien is het bijvoorbeeld voor een wurgslag ook niet handig om poten te hebben, die zouden alleen maar in de weg zitten bij het samenknijpen van een prooi.
Victory through technology

Berichten: 43

Re: Eerste levende wezens

Slangen zijn zeer nauw verwant met de hagedissen en behoren dan ook tot dezelfde orde nl die van de Squamata. De slangen zijn vermoedelijk geëvolueerd uit een gravende hagedissen soort. Deze gravende leefwijze van de slangen zorgden voor de reductie van hun poten :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Eerste levende wezens

Je moet wel uitkijken met de richting van redeneren: je kunt als je niet wetenschappelijk precies bent zeggen "die eigenschap is ontstaan omdat het gunstiger was", maar zo werkt evolutie niet. Wat er wel gebeurt is dat er variatie ontstaat, en dat de varianten elk proberen te overleven. Blijkbaar vullen hagedissen met poten en hagedissen zonder poten (slangen?) een andere niche in het ecosysteem, waardoor ze allebei hebben kunnen blijven bestaan. Als het simpelweg evolutionair voordeliger was voor een hagedis om geen poten te hebben, dan zouden er nu geen hagedissen meer rondlopen op de aarde.

Berichten: 12.262

Re: Eerste levende wezens

Soms krijg je in dat soort gevallen ook een splitsing. Bij hagedissen kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat het hebben van kleine pootjes voordelig is in een woesteinlandschap, en grote poten juist in een bergachtig landschap. Als zo'n populatie dan op de rand van de berg en de woestein zit is het geen onlogische gedachte dat er een splitsing ontstaat tussen exemplaren die floreren in de ene of juist de andere habitat, afhankelijk van het formaat van hun poten.

Na eindeloze generaties kan het dus best zijn dat uit 1 soort zowel pootloze slangen zijn ontstaan, als ook hagedissen met grotere poten dan hun gezamelijke voorouder. Deze soorten komen niet meer met elkaar in aanraking, en als dat lang voortduurt worden het ook echt aparte soorten die niet meer te kruizen zijn.
Victory through technology

Berichten: 43

Re: Eerste levende wezens

Ik zeg ook niet dat de de eigenschap ontstaan is omdat het gunstiger is, de eigenschap is ontstaan door variatie en daaruit volgde blijkbaar dat onder de gravende hagedissen die met steeds kleinere pootjes het beter deden (in de gravende levenswijze) waardoor deze talrijker werden en uiteindelijk de slangen ontstaan zijn.

Reageer