Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 9

Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Geheel onverwacht, ontving ik vandaag via linkedin een bericht uit Engeland van de chairman van een soort nieuwe pubmed/sciencedirectachtige website om mijn masterthesis te sturen naar hun nieuwe 'open access' en ' peer review' journal. Daarnaast vroegen ze of ik interesse had om deel te nemen aan hun editorial team als special editor of editorial board member.

Dit klinkt allemaal superleuk en zo, maar ik heb daar toch wel wat vragen over, daar ik niet zo bekend men met dit soort zaken en niet zomaar iets illegaals wil doen.

1) ik ben al sinds oktober afgestudeerd, dus ik heb geen contact meer met de universiteit of met het ziekenhuis waar ik data heb verzameld (eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet want mijn begeleider heeft mij genaaid dus ik wil liever geen contact met haar). Heb ik dan zomaar het recht om mijn masterthesis zonder toestemming naar die journal te sturen?

2) wat moet ik me bij special editor of editorial board member voorstellen? Krijg je daar überhaupt voor betaald en is dat allemaal wel mogelijk daar ik in Nederland woon?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Niet intrappen, tenzij je je ook graag door die chairman wil laten "naaien".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Marko schreef: do 02 mei 2013, 11:41
Niet intrappen, tenzij je je ook graag door die chairman wil laten "naaien".


Oh echt? hoezo dan precies? :S

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Vind je dit een geloofwaardig verhaal? Of is het vooral een aantrekkelijk verhaal?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Marko schreef: do 02 mei 2013, 11:51
Vind je dit een geloofwaardig verhaal? Of is het vooral een aantrekkelijk verhaal?
Ik zou het echt niet weten, ik heb er dubbele gevoelens over, want ik heb (nog) geen ervaring met dit soort zaken, vandaar dit topic. Ik weet ook echt niet wat ik moet verwachten of fout zou kunnen gaan. De website, webmed central, ziet er prima en professioneel uit en bovendien is de persoon die contact met mij heeft opgenomen (een van de eigenaars van die website), ook nog chirurg in een ziekenhuis in Engeland.

Maar is dit vanuit jouw oogpunt te mooi om waar te zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Famousandpublicated schreef: do 02 mei 2013, 10:37
1) ik ben al sinds oktober afgestudeerd, dus ik heb geen contact meer met de universiteit of met het ziekenhuis waar ik data heb verzameld (eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet want mijn begeleider heeft mij genaaid dus ik wil liever geen contact met haar). Heb ik dan zomaar het recht om mijn masterthesis zonder toestemming naar die journal te sturen?
Dat zal waarschijnlijk wel moeten ja. Hoe dat bij jou exact geregeld is, weet ik niet, maar is normaal vrij vlot te vinden. Maar de universiteiten die ik ken, zijn duidelijk: "overnemen, kopiëren, gebruiken of realiseren van deze uitgave of gedeelten ervan is verboden". Je moet steeds (schriftelijke) toestemming vragen aan de promotor (en auteur maar dat is hier niet aan de orde.
Famousandpublicated schreef: do 02 mei 2013, 12:11
Maar is dit vanuit jouw oogpunt te mooi om waar te zijn?
Ik weet natuurlijk niet wat jij in jouw thesis hebt verwezenlijkt, maar voor mij klinkt het véél te mooi om waar te zijn. Heb je al wat op internet gezocht of andere mensen een gelijkaardig verhaal hebben (met zijn naam o.i.d.)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Lees bijvoorbeeld dit eens:

http://www.nature.com/news/predatory-publishers-are-corrupting-open-access-1.11385

http://www.nytimes.com/2013/04/08/health/for-scientists-an-exploding-world-of-pseudo-academia.html?pagewanted=all&_r=1&

http://scholarlyoa.com/2013/04/30/the-onslaught-of-questionable-open-access-journals-persists-unabated/#more-1605

Nu zijn er verschillende gradaties van malafide, het hoeft niet te betekenen dat deze meneer je later een rekening zal sturen. Maar het heeft er in ieder geval alle schijn van dat hij over jouw rug (en die van alle anderen die hij heeft benaderd) op de een of andere manier geld hoopt los te peuteren.

Voor de goede orde: een bonafide tijdschrift zou je mailen dat je afstudeerwerk is opgevallen, en zou je uitnodigen om het in de vorm van een artikel in te dienen. En als je echt naam hebt gemaakt in de wetenschappelijke wereld en je in staat wordt geacht om de kwaliteit en de mate van geschiktheid van ingediende artikelen te beoordelen, dan word je benaderd om lid te worden van de editorial board.

Dit gegoochel met termen als "special editor" en zo, dat is om een mooi plaatje te schilderen. Maar dát is wat oplichters doen: ze komen met een mooi verhaal, omdat er altijd wel mensen zijn die een mooi verhaal geloven, puur omdat het een mooi verhaal is.

p.s. voor de goede orde: niet alle open access tijdschriften zijn malafide.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Drieske schreef: do 02 mei 2013, 12:51
Dat zal waarschijnlijk wel moeten ja. Hoe dat bij jou exact geregeld is, weet ik niet, maar is normaal vrij vlot te vinden. Maar de universiteiten die ik ken, zijn duidelijk: "overnemen, kopiëren, gebruiken of realiseren van deze uitgave of gedeelten ervan is verboden". Je moet steeds (schriftelijke) toestemming vragen aan de promotor (en auteur maar dat is hier niet aan de orde.
Dit is reeds behandeld geweest in dit forum. Het is degene die de thesis maakt die eigenaar is van het copyright van de thesis. NIET de universiteit , professor of promotor.

Hier bestaan reeds gerechtelijke uitspraken over.

Tenzij de thesisschrijver hier op de een of andere manier afstand van gedaan had.

Hiermee doe ik geen uitspraak over de rest van deze posts.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

E.Desart schreef: do 02 mei 2013, 16:43
Tenzij de thesisschrijver hier op de een of andere manier afstand van gedaan had.
Laat ik mij dan verduidelijken: maak je een thesis aan KULeuven, ben je verplicht onderstaande tekst in je thesis te zetten (er is ook een engelstalige variant hiervan):
© Copyright by KU Leuven

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van zowel de promotor(en) als de auteur(s) is overnemen, kopiëren, gebruiken of realiseren van deze uitgave of gedeelten ervan verboden. Voor aanvragen tot of informatie i.v.m. het overnemen en/of gebruik en/of realisatie van gedeelten uit deze publicatie, wendt u tot de KU Leuven, Faculteit Wetenschappen, Geel Huis, Kasteelpark Arenberg 11 bus 2100, 3001 Leuven (Heverlee), Telefoon +32 16 32 14 01.

Voorafgaande schriftelijke toestemming van de promotor(en) is eveneens vereist voor het aanwenden van de in dit afstudeerwerk beschreven (originele) methoden, producten, schakelingen en programma’s voor industrieel of commercieel nut en voor de inzending van deze publicatie ter deelname aan wetenschappelijke prijzen of wedstrijden.
De woordelijke tekst verschilt natuurlijk, maar ik weet dat dit op veel plaatsen gebeurt (uiteraard weet ik niet of dit overal zo is). Tenzij je wilt zeggen dat dit niet rechtsgeldig is natuurlijk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

bedankt voor jullie reacties, ik ga het niet doen. Ik zag ook net op linkedin dat ze mijn profiel niet eens hebben bekeken, dat zegt genoeg...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

^^^ dat wilt niets zeggen, met een premium account kun je dat zo instellen.

Ik ben wel benieuwd naar het onderwerp van je thesis... heb je dat in het engels gemaakt misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Journal uit Engeland vraagt of ik mijn thesis wil sturen.

Ik heb ook ooit zo'n bericht ontvangen. Die mensen sturen gewoon een e-mail naar iedereen die een thesis heeft geschreven en die ze maar kunnen traceren. Waarschijnlijk proberen ze gewoon zo veel mogelijk dingen op zo goedkoop mogelijke wijze te publiceren zonder kwaliteitscheck, en dan hopen ze dat er een enkele voltreffer tussen zit die goed verkoopt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer