Kz

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Kz

Hoi!

In mijn boek staat Kz = ( [CH3COO-] [H3O+] ) / [CH3COOH]. Vervolgens staat dat hierbij geldt dat de Kz = 1,7 . 10-5. Die waarde is dus gegeven. Maar daar staat achter dat er geldt [CH3COO-] = [H3O+].

Waarom zijn die beide concentraties aan elkaar gelijk? Is het altijd zo dat bij de evenwichtsvoorwaarde de stoffen boven de breuk dezelfde concentratie hebben?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz

Als je azijnzuur in water oplost stelt zich het volgende evenwicht in:

CH3COOH + H2O ⇔ H3O+ + CH3COO-

Wat weet je dan van [H3O+]+ [CH3COO-] ?

Stel dat je HCl toevoegt, wat weet je dan van [H3O+] en van [CH3COO-] ?

Zelfde vraag voor het toevoegen van natriumacetaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kz


Is het altijd zo dat bij de evenwichtsvoorwaarde de stoffen boven de breuk dezelfde concentratie hebben?
Nee, dat is zeker niet zo. Het gaat hier om een specifieke situatie:

- een zwak zuur dat wordt opgelost in water

- de molariteit van het zwakke zuur is hoog genoeg, zodat de reeds aanwezige hoeveelheid H+ kan worden verwaarloosd.

Het zwakke zuur splitst volgens de reactie

HZ H+ + Z-

Ieder molecuul dat splitst vormt dus net zo veel H+ als Z-. Als je de hoeveelheid H+ die reeds aanwezig was kunt verwaarlozen, moeten beide concentraties dan wel aan elkaar gelijk zijn.

Dit gaat lang niet altijd op. Stel dat je het zwakke zuur zou oplossen in een oplossing waar al een hoop H+ aanwezig is, dan kun je bovenstaande niet stellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Kz

Volgens mij snap ik het nu! Heel erg bedankt allebei voor de duidelijke uitleg :)

Reageer