SPSS analyse BIS/BAS scales

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

SPSS analyse BIS/BAS scales

Hallo forumleden,

Zojuist ben ik op een probleem gestuit bij het analyseren van de data voor mijn scriptie. Ik gebruik voor mijn onderzoek de BIS/BAS scales. Ik wil de deelnemers indelen in groepen zoals hoge/lage extraversie en hoge/lage neuroticisme. Ik kan nergens cutoff scores vinden, ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
"The only thing greater than the power of the mind is the courage of the heart" - John Nash

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: SPSS analyse BIS/BAS scales

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS analyse BIS/BAS scales

Omdat je toch meerdere lijsten moet gebruiken om dit te ondersteunen zou ik daarvoor een aparte test toevoegen die gevalideerd is, bv. de NEO
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse BIS/BAS scales

Ik gok dat het voor het toevoegen van een andere schaal nu al te laat is (aangezien de TS al aan het analyseren is).

Waar heb je nu gezocht voor afkappunten? Bestaan die uberhaupt (dat had je eigenlijk voor je onderzoek moeten checken). Misschien de groep die de schaal ontwikkeld heeft eens benaderen?

Je zou het hoogste kwartiel of quintiel als afkappunt kunnen gebruiken voor hoog neuroticisme/extraversie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: SPSS analyse BIS/BAS scales

Ik heb ook gewerkt met de bis/ bas schalen, en afkappunten in de schalen zelf zijn er niet. Daarbij is het introversie/ extraversie verhaal een theoretisch construct achter de schalen maar de schalen zelf meten dat niet. Neuroticisme idem. Daarom mijn opmerking om voor het meten van deze eigenschappen een andere test bij te voegen. Als je dat nog niet gedaan hebt heb je een probleem.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer