Rekken en strekken (Bokser)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Rekken en strekken (Bokser)

Gegroet mensen,

Ik zit nu een paar maanden op boksen en het gaat erg goed, maar ik ben niet erg lenig. Nu vraag ik me af, is het goed of juist slecht om lenig te zijn, dus bevordert het mijn sportprestaties? Ik dacht eerst van wel maar je leest er echt van alles over. Dus is rekken nou goed of slecht voor je spieren, want van rekken word je natuurlijk leniger.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Rekken is zeker aan te raden. Je moet het niet doen om leniger te worden maar om het overbelasten van je spieren te voorkomen. Als je een vechtsport als taekwondo, karate of jiu jitsu beoefend wordt het een ander verhaal.
"The only thing greater than the power of the mind is the courage of the heart" - John Nash

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Je vraagt eigenlijk twee dingen:

- Is het goed of slecht om lenig te zijn?

- Is het goed of slecht om te rekken alvorens te sporten?

Ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn om lenig te zijn, maar misschien kan iemand op dit forum hierover een zinvol antwoord geven.

Als je rekt om blessures te voorkomen is het algemene idee daarover in de laatse jaren nogal veranderd. Van rekken is niet aangetoond dat dit blessures zou helpen te voorkomen, zie bijvoorbeeld hier. Het is jammer dat de auteur van dat artikel bij zijn conclusie wel erg makkelijk afstapt van de door hem aangehaalde studies, en niet afstapt van zijn eigen mening.

In ieder geval is het niet "zeker zinvol" zoals hierboven wordt gezegd, maar kwaad kan het ook niet.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Het kan wel degelijk kwaad. Er zijn verschillende vormen van belasting die ik niet allemaal over één kam wil scheren, maar het volgende moet je in de gaten houden.
  • Rekken vóór het sporten verlaagt de spierspanning, terwijl je vóór het aangaan van een explosieve belasting juist voorspanning wil aanbrengen.
  • Rekken ná het sporten betekent dat je spieren die reeds zijn beschadigd door de belasting, nog eens verder beschadigt door ze extra op te rekken.
  • Hypermobiliteit in gewrichten kan leiden tot overbelastingsverschijnselen in spieren en in de aanhechtingen van pezen. Dit probleem kan ontstaan wanneer door training wel de spierkracht c.q. -massa toeneemt, maar de ontwikkeling van de pezen en het kapsel hierbij achterblijft. Om dergelijke blessures te voorkomen is het belangrijk om gewrichten te stabiliseren met gerichte oefeningen. Onoordeelkundig rekken zal dit teniet doen en blessures in de hand wekken.
Overbelasting van de spieren voorkom je door voldoende rust in te bouwen. Je lichaam is prima in staat om te herstellen en méér dan dat. Maar daar moet je je lichaam wel bij ondersteunen: De bouwstenen aanleveren (eiwitten), zorgen dat de benodigde energie voorhanden is (koolhydraten) en deze niet verkwisten aan andere zaken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Marko schreef: vr 03 mei 2013, 15:00
Rekken vóór het sporten verlaagt de spierspanning
Heb je daar een bronnetje van? :)

Het kan zijn dat ik je zin een beetje verkeerd interpreteer, maar een spier levert een maximale kracht wanneer deze volledig op rek is. Zo kan de bindweefselcomponent eveneens een rol spelen in de krachtontwikkeling. (bv. bij een trap op een voetbal eerst het been naar achteren bewegen om rek op te bouwen)

Je wil dus inderdaad een soort van voorspanning hebben en dat kan mijn inziens zeker d.m.v. rek.

Rekken of stretchen voor de inspanning heeft geen enkel nut. Het heeft geen zin de spier opnieuw op lengte te brengen als deze nog niet verkort is. Eveneens is stretchen zonder verhoogde doorbloeding niet interessant.

Na de inspanning is het echter wel aangewezen hoor. Door de activiteit zijn je spieren verkort, via stretching breng je deze terug op normale lengte. Het is daarbij niet de bedoeling dat dit pijn doet, wel dat je een zekere spanning in de spier voelt.

Dat je van correct rekken leniger wordt ben ik nog niet zo zeker van. Mobiliteit in een gewricht wordt door vele factoren bepaald, en kan me wel voorstellen dat wanneer je herhaaldelijk spieren en ligamenten rekt en overrekt je enige soepelheid in het gewricht kan krijgen. Echter kan je dit beter niet doen om blessures te voorkomen. Je spieren en ligamenten vormen een stabiliserende factor rondom je gewricht. Zeker het schoudergewricht is al van nature geen uitermate stabiel gewricht waarbij spieren een belangrijke rol spelen in de stabilisatie (c.q. Rotator Cuff).

Kortom, stretchen van de gebruikte spieren in de cooling down is aangewezen. Dit tot wanneer je rek voelt en niet tot de pijngrens. Extra mobiliteit in je schoudergewricht proberen inbouwen d.m.v. stretching zou ik absoluut niet doen. Tenzij er een duidelijke aantoning van bewegingstekort is, maar dan zoek je hiervoor beter een arts op.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 21

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Mako schreef: zo 05 mei 2013, 14:37
Het kan zijn dat ik je zin een beetje verkeerd interpreteer, maar een spier levert een maximale kracht wanneer deze volledig op rek is. Zo kan de bindweefselcomponent eveneens een rol spelen in de krachtontwikkeling. (bv. bij een trap op een voetbal eerst het been naar achteren bewegen om rek op te bouwen)

Je wil dus inderdaad een soort van voorspanning hebben en dat kan mijn inziens zeker d.m.v. rek.


Daarmee wordt bedoeld dat een spier een grote kracht kan leveren als hij zich op dat moment in verlengde toestand bevindt (dus maximaal uitgerekt is, duw origo en insertie ver van elkaar verwijderd).

Niet als je hem van tevoren een beetje hebt lopen rekken.
Significant heb je zelf in de hand!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Helemaal mee akkoord Datamasseur. Maar als je in de opwarming een beetje gaan rekken zal je tijdens de inspanning een grotere/verdere rek kunnen aanbrengen op de spier en bindweefsel welke resulteert in een grotere krachtcomponent.

In hoeverre we hier nog over echt merkbare waarden spreken is zozeer de vraag. Maar het lijkt me althans een redenatie die steek houdt.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Even vanuit een andere hoek. Een warming up is natuurlijk gewoon activiteit van de spier(cell)en. Dit bevordert insuline-onafhankelijke reallocatie van glucose naar de spiercel door het vrijkomen van calciumionen uit het sarcoplasmatisch reticulum. Samen met / gevolgd door verhoogde opname van glucose door meer aanleg van GLUT4-glucose-transporters op het membraan. Volgens mij is dit laatste mechanisme nog afhankelijk van de lokale glycogeenvoorraad.

Maar of het de prestatie ten goede komt, daar moet je eigenlijk bij een sporter voor zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Vraag je af welke functie(s) de spieren voornamelijk uitvoeren tijdens de sportactiviteit. Streef alleen beweeglijkheid na in specifieke gewrichten die de sport vraagt. De spierlengte past zich namelijk na verloop van tijd aan aan wat er van de spier voortdurend gevraagd wordt. De FUNCTIE VORMT! De functionele spierlengte is belangrijk!

Zo heeft een pitcher functioneel een verlengde m. petoralis major en een schoolslagzwemmer juist een verkorte m. pectoralis major nodig. Dus deze laatste moet juist geen oefeningen doen om de m. pectoralis te rekken om op lengte te brengen.

Dus kies in de warming up voor dynamische rekkingsoefeningen die de sport vraagt, om zoals eerder beschreven is, de spiertonus te verhogen, zodat de spieren explosief kunnen contraheren.

Berichten: 3

Re: Rekken en strekken (Bokser)

Kliche, als duurloop sporter ben ik gestopt met warming-up. Gewoon vanwege het feit, dat ik bij het trainen, normaal na 5 minuten dribbelen, een warming-up deed. Omdat de wetenschap indertijd zei, dat dit belangrijk was. Zelf had ik het gevoel, dat het niets hielp, en ben ik er toen al mee gestopt. Loop nu prettiger. 100 meter sprint, zal wel weer iets anders zijn.

Reageer