Smeltpunt, afhankelijk van...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Smeltpunt, afhankelijk van...

Stel je hebt twee stoffen, ethanol en butanol. Bij beide stoffen worden waterstofbruggen gevormd. Is het zo dat deze bindingen een grotere rol spelen bij ethanol dan bij butanol omdat het molecuul ethanol kleiner is, waardoor de waterstofbruggen als het ware dichter bij elkaar zitten?

Bij butanol is de Van der Waals binding het grootst omdat het molecuul butanol groter is dan ethanol. Welk van de twee moleculen heeft dan uiteindelijk het hoogste smeltpunt?

Berichten: 677

Re: Smeltpunt, afhankelijk van...

Het is extreem moeilijk om smeltpunten te correleren aan de structuur. Dat komt omdat in de vaste fase de moleculen geordend zitten in een kristalrooster, waar symmetrie-effecten zeer belangrijk zijn. Met een stevig stuk thermodynamica kom je al een eind verder, maar met simpele vuistregels kom je er niet.

Kookpunten zijn makkelijker te correleren, omdat nog in de gas- noch in de vaste fase symmetrie-effecten spelen. De grootte van de waterstofbruggen is echter niet verschillend voor ethanol of butanol, en vermits dit laatste inderdaad sterkere Van der Waals interacties heeft, zal het kookpunt hiervan hoger zijn.

Ter illustratie: enkele smeltpunten

Ethanol : -114.14

1-Propanol: -124.34

1-Butanol: -88.6

1-Pentanol: -77.6

1-hexanol: -47.4

Berichten: 17

Re: Smeltpunt, afhankelijk van...

Bedankt voor je antwoord! Ik ben wel een beetje in de war nu. Is het niet zo dat wanneer je van zowel ethanol als butanol 10 gram neemt, er meer waterstofbruggen aanwezig zijn in ethanol dan in butanol en dat daardoor het smeltpunt van ethanol wordt verhoogd?

Berichten: 677

Re: Smeltpunt, afhankelijk van...

Waterstofbruggen zijn fenomenen op moleculaire schaal. Je moet dus geen vergelijkingen maken per massa, maar wel per mol. Dan is er inderdaad geen verschil.

Berichten: 17

Re: Smeltpunt, afhankelijk van...

Oke, volgens mij snap ik het!

dankjewel :-)

Reageer