Springen naar inhoud

combinatoriek volgorde

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2013 - 19:58

Hallo

In de les waren we bezig met combinatoriek. Ik heb geen enkel probleem met de theorie of de formules. Mijn grote probleem is dat ik het moeilijk vind om te bepalen of de volgorde belangrijk is of niet. bv. Je mag een zakje van 13 snoepjes samenstellen en je hebt 4 soorten snoepjes. Dus er is herhaling, dat is in ieder geval duidelijk. Maar volgens mij was er ook volgorde want er zijn namelijk 4 soorten snoepjes, dus als je bv eerst 3 snoepjes neemt van de 1ste soort, dan 5 snoepjes van de 2de soort, dan 1 snoepje van de 3de soort en dan nog 4 snoepjes van de 4de soort of je neemt eerst 4 snoepjes van de 1ste soort dan 1 van de 2de soort, dan 5 van de 3de soort en dan 3 van de 4de soort. Dat maakt toch een verschil en toch moet je hier niet werken met een variatie maar met een combinatie.

Heeft iemand een trucje om te bepalen of er nu wel of geen volgorde is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2013 - 22:38

Maar volgens mij was er ook volgorde want

Volgens mij vat je het concept van volgorde verkeerd op. Waar het over gaat, is of binnen 1 samenstelling van snoepjes de volgorde uitmaakt. Dus: of ik nu eerst 7 snoepjes van de 1ste soort neem en dan 6 van de 2de of ik neem er eerst 6 van de 2de en dan 7 van de 1ste of eerst 5 van de 1ste dan 6 van de 2de en uieindelijk nog eens 2 van de 1ste, dat maakt allemaal niets uit. De samenstelling van mijn zakje is steeds hetzelfde.

Wanneer zou de volgorde nu wel uitgemaakt hebben? Als ik ze alle 13 op een rijtje leg volgens hoe ik ze trek uit de pot, en me nu afvraag op hoeveel manieren ik zo'n rijtje kan leggen. Dan is eerst 7 van de 1ste en dan 6 van de 2de wél iets anders dan eerst 6 van de 2de en dan 7 van de 1ste. Snap je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures