Aantal verbindingen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Aantal verbindingen?

Er staat een hele gekke vraag in mijn boek: C5H10 is de formule van? Vervolgens kun je kiezen uit a) één verbinding b) twee verbindingen c) drie verbindingen d) vier verbindingen e) vijf verbindingen.

Nu ging ik dus op zoek naar de definitie van 'verbinding', maar ik kan er geen duidelijke scheikundige definitie van vinden. Het is in elk geval niet hetzelfde als een 'binding', toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Aantal verbindingen?

Nu ging ik dus op zoek naar de definitie van 'verbinding', maar ik kan er geen duidelijke scheikundige definitie van vinden
Google eens op: 'element verbinding' je vindt dan vast bruikbare verwijzigingen.
.Het is in elk geval niet hetzelfde als een 'binding', toch?
Probeer eens te zoeken op 'chemische binding'.

Zijn er dan nog vragen, stel ze dan gerust.

Berichten: 17

Re: Aantal verbindingen?

Ah, volgens mij heb ik het gevonden. Als ik het goed heb is verbinding gewoon een synoniem voor 'stof' en heeft het dus niets te maken met het woord 'binding'?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Aantal verbindingen?

r95 schreef: za 04 mei 2013, 13:18
Als ik het goed heb is verbinding gewoon een synoniem voor 'stof' en heeft het dus niets te maken met het woord 'binding'?
Dat is correct. Het is overigens wel zo dat het soort verbinding waar je mee te maken hebt wel afhangt van het soort binding. Denk aan molecuulverbindingen als alkanen, zuivere metalen en zouten. Ga nu voor jezelf eens na met wat voor soort binding je bij ieder geval te maken hebt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Aantal verbindingen?

Als ik het goed heb is verbinding gewoon een synoniem voor 'stof' en heeft het dus niets te maken met het woord 'binding'?
Dat is niet juist. Je kunt alle stoffen op aarde verdelen in twee hoofdgroepen: de elementen en de verbindingen.

De elementen bestaan uit één atoomsoort, de verbindingen uit twee of meer atoomsoorten.

Voorbeelden van elementen zijn: zwavel S, koolstof C en chloor Cl2.

Voorbeelden van verbindingen zijn : water H2O, een verbinding van de elementen waterstof en zuurstof, ammoniak NH3 een verbinding van de elementen stikstof en waterstof en zwavelzuur H2SO4, een verbinding van de elementen waterstof, zwavel en zuurstof.

Reageer