[wiskunde] Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Hallo,

Ik heb een probleem. Zie bijlage. (Het antwoord van vier is goed. Maar toch wil ik weten hij ik dat moet uitrekenen.) Ik denk omtrek x de grote dat x moet. dat is toch ook zo??

Tja ik hoop dat jullie mij het antwoord bij die 2 vraagtekens kunnen geven plus uitleggen dat ik er iets aan hebt :)

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Djohn
Bijlagen
omtrek groter..GIF
omtrek groter..GIF (67.31 KiB) 569 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Als de omtrek van een rechthoek 5 keer groter is, wat betekent dat dan wat er gebeurd is met de lengte en breedte van je rechthoek?

Hint: weer sytematisch. Neem je formule voor omtrek: lengte + breedte + lengte + breedte. Dit is nu 5 keer zo groot, dus 5*(lengte + breedte + lengte + breedte). Dus de nieuwe lengte en breedte zijn...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

omtrek 50 dm2 x 5= 250 dm ? Accepteerd hij niet.... volgens jou berekening denk ik aan. 500???? klopt dat???

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Nee. Het punt is dat lengte én breedte met 5 vermenigvuldig worden in je nieuw vierkant. Even wat systematischer. Zij l1 en b1 de lengte resp. breedte van je kleine rechthoek. Dan weet je dat de omtrek van je kleine rechthoek gelijk is aan l1 + b1 + l1 + b1 en de bijhorende oppervlakte is l1*b1. Nu zoeken we de lengte en breedte van de nieuwe rechthoek waarvoor geldt dat de omtrek 5 keer zo groot is als die van de kleine rechthoek. Of dus: "omtrek grote rechthoek" = 5*"omtrek kleine rechthoek" = 5*(l1 + b1 + l1 + b1) = 5*l1 + 5*b1 + 5*l1 + 5*b1. Of dus: de grote rechthoek heeft een lengte resp. breedte die 5maal zo groot is als die van de kleine rechthoek. De oppervlakte is dus: "lengte grote rechthoek" * "breedte grote rechthoek" = "5 * lengte kleine rechthoek" * "5 * breedte kleine rechthoek" = (5 * l1) * (5 * b1) = (5 * 5)(l1 * b1) = 25 * "opp kleine rechthoek".

Volg je dit een beetje?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Of, kort en bondig gezegd,

oppervlakte is lengte maal breedte

als lengte 5 x zo groot en breedte 5 x zo groot worden, wordt de oppervlakte 5 x 5 = 25 x zo groot

als lengte 3 x zo groot en breedte 3 x zo groot worden, wordt de oppervlakte 3 x 3 = 9 x zo groot

als lengte Y keer zo groot en breedte Y x zo groot worden, wordt de oppervlakte Y x Y = Y² x zo groot
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Hallo, Bedankt als

als lengte 5 x zo groot en breedte 5 x zo groot worden, wordt de oppervlakte 5 x 5 = 25 x zo groot ( Het antwoord is dan 25x zo groot. Dat wist ik eigenlijks al :o ) Allleen het is best lastig als je de goede manier niet weet....

Ik denk dat ik dankzij jullie morgen mijn rekentoets wel ga halen! :) Bedankt!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Omtrek 5x groter dan oppervlakte is?

Djohn schreef: zo 05 mei 2013, 09:21
Ik denk dat ik morgen mijn rekentoets wel ga halen!

keep-calm-and-cross-fingers-2.png
keep-calm-and-cross-fingers-2.png (15.59 KiB) 559 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer