Springen naar inhoud

Principe Eriochrome Black T indicator

• Log in om te kunnen reageren

Thomas93

Thomas93

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2013 - 09:43

Hallo,

Naar aanleiding van enkele tests zit ik met enkel vraagjes over EBT.

Ik weet dat dit de reactie is die doorgaat:

MY2- + HIn2- (blauw) => MIn- (rood-roze) + H+ + Y4-

1 van de tests kan ik niet helemaal goed verklaren:

-Wanneer aan 1 druppel EBT opgelost in extra zuiver water (blauwe kleur) enkel en alleen maar 1ml 1M NaOH wordt toegevoegd zal de kleur omslaan naar rood. Wat ik mij dus afvraag is of dit te wijten is aan een sterke pH stijging door NaOH of aan het feit dat de Na+ ionen een complex gaan vormen met EBT (zie vergelijking hierboven)
Ik weet dus ook niet hoe je de kleuromslag naar donkerroze verklaart door toevoeging van 1 ml leidingwater aan ditzelfde mengsel.

Veranderd door Thomas93, 05 mei 2013 - 09:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2013 - 09:06

Ik ken de stof niet, maar wel wikipedia.... http://en.wikipedia....ochrome_Black_T

Je weet dat de geprotoneerde staat blauw is, en metaalcomplexen rood. Verder weet je dat deze stof graag complexen met calcium en magnesium (tweewaardige ionen) vormt en dus kan worden gebruikt in metingen van de hardheid van water.

Algemeen weet je dat al deze reacties evenwichten zijn. Het toevoegen van natriumhydroxide zal de indicator in elk geval behoorlijk deprotoneren. Dat verandert de kleur. Ik kan me daarnaast best voorstellen dat de kleur verder verandert als je aan het natriumcomplex (of het anion als dat geen complex met natrium vormt) de favoriete ionen calcium en magnesium aanbiedt in de vorm van leidingwater.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures