ontwerp van een centrale kern

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

ontwerp van een centrale kern

Hoi,

Ik ben voor het eerst een centrale kern aan het berekenen in een medium-high-rise gebouw van 32.5 meter hoogte.

Daarvoor dienen er enerzijds verticale krachten in rekening gebracht te worden, anderzijds horizontale krachten.

Als men een uniforme belasting veronderstelt van w=1.1 kN/m², dan bekom ik voor een gebouw van 32.5m hoog en 43 meter breed het volgende:

F=1.1 kN/m²*43m=47.3 kN per meter hoogte (verdeelde belasting over de hoogte van de gevel verondersteld dus).

Deze kracht geeft een tweedegraads momentenverloop dat het grootste is onderaan (kern als balk in uitkraging).

M=(F*h)*h/2= (47.3kN/m*32.5m)*32.5m= 12490 kNm. deze waarde lijkt mij enorm, maar ik heb geen idee of deze grootteorde te verantwoorden valt gezien de grote hoogte van het gebouw.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: ontwerp van een centrale kern

In physics I trust schreef: zo 05 mei 2013, 12:04
M=(F*h)*h/2=
Ik ben geen bouwer, maar een kracht x een afstandkwadraat kan volgens mij geen moment in newtonmeter leveren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: ontwerp van een centrale kern

F is een kracht per meter hoogte: N/m
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: ontwerp van een centrale kern

M = 12490 kNm

We veronderstellen dat deze kracht opgenomen wordt door twee muren, dus:

M = 6245 kN

Stel dat je 15 m centrale kern hebt en een muur van 30 cm beton. Dan heb je puur elastisch gezien een spanning van:

M / ((15 m)² 30 cm / 6) = 0,55 N/mm²

Perfect te doen dus. Je kan de centrale kern zelfs drastisch verkleinen denk ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: ontwerp van een centrale kern

Bedankt!

We zouden de kern niet willen beschouwen als twee maal twee muren, maar eerder als U-profielen (volle zijde en de helft van de aanpalende zijdes). Om die aanname te mogen doen, moeten we toch afschuiving in de hoeken controleren? Heb je een suggestie hoe we de wapening daar kunnen bepalen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: ontwerp van een centrale kern

Tja, je kan dat in een eindige elementen model steken en de wanden simuleren als 2D wand/plaat elementen of je kan dat nog steeds volgens klassieke methoden berekenen (als kolom/balk). Andere opties zie ik niet direct.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer