Einstein in 3D

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Einstein in 3D

Hallo beste mensen,

al geruime tijd loop ik met een vraag rond waar ik tot op de dag van vandaag nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

De vraag:

Naarmate en voorwerp beter de lichtsnelheid benaderd zal het 'korter' worden.

Zij de huidige theorieën zodanig aan te passen dat dit voor alle drie de dimensies (LxHxB ) tegelijkertijd het geval zal zijn en zo niet, waarom dan niet?

M.v.g.,

John 57

Arnhem

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Einstein in 3D

Die lengtecontractie treedt op als er een snelheidsverschil is tussen twee waarnemers, bijvoorbeeld in raketten.

Vanuit de ene raket zal de andere (het maakt niet uit wie er naar wie kijkt) in de kijkrichting verkort kunnen worden gezien bij voldoende groot snelheidsverschil.

Die contractie vindt alleen in een dimensie plaats, in de kijkrichting, volgens de formule l=l0.√(1-v²/c²).

l0 is de normale lengte van het voorwerp, l de lengte onder invloed van de contractie.

De huidige theorieën zijn hierop niet aan te passen, want er is maar een kijkrichting.

Berichten: 7.068

Re: Einstein in 3D

Kijkrichting? Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt, maar als het iets anders is dan de richting waarin het 'gekrompen' object beweegt dan heb je het mis...

Lengtecontractie vindt plaats in de richting van de beweging.

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Einstein in 3D

Lorenz heeft bewezen (los van Einstein) dat een voorwerp krimt in de richting van beweging. Niet dwars daarop. Hij deed dit door een blok materie voor te stellen als gevuld met positieve en negatieve geladen bolletjes die op een bepaalde afstand van elkaar bleven door de onderlinge aantrekking en afstoting. In die tijd was er nog geen kennis van atoomschillen en dergelijke. Lorenz bewees met behulp van de wetten van Maxwell dat er een krimping van deze door hem bedachte materie moest zijn. Om je dit een beetje te kunnen voor te stellen, moet je je afvragen hoe snel een negatief elektron kan weten waar de positieve kern zich bevindt. Deze informatie wordt met lichtsnelheid uitgewisseld. Je kunt je voorstellen dat het elektron "denkt" dat de kern verderop zit vanwege de hoge snelheid in één richting en wil weer dichterbij komen. Een cirkelvormige baan wordt dan een ellips, de cirkel wordt platter in de richting van beweging. Alle positeve en negatieve bolletjes komen dichter op elkaar in de richting van de beweging. Je kunt dus maar in één richting korter worden, niet in drie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Einstein in 3D

Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt
Ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoelde dat bij bewegingen onder een hoek de kijkrichting door de lengtecontractie wijzigt:
Contraction angle.jpg
Contraction angle.jpg (14.29 KiB) 407 keer bekeken

Berichten: 1.617

Re: Einstein in 3D

Neem aan dat contractie in alle richtingen geldt, niet alleen in lengterichting. Er is dus ook hoogtecontractie.

Dat leidt tot een contradictie...

Je zit in een trein die met grote snelheid vlak langs een muur van 3m hoog in het ruststelsel rijdt. Je trekt op 2 meter hoogte in jouw stelsel een streep op de muur door een open raam. Kies het stelsel van de muur als ruststelsel.

Jouw stelsel: De muur die in jouw stelsel een hoge snelheid heeft, is voor in jouw stelsel 2m hoog door hoogtecontractie, De streep komt dus helemaal bovenaan de muur.

Een stilstaande waarnemer zou de streep dus op 3m hoogte moeten zien.

De stilstaande waarnemer: Voor de stilstaande waarnemer is de trein lager door hoogtecontractie. Het raam bevindt zich op minder dan 2 meter hoogte, volgens de stilstaande waarnemer. Als je een streep trekt dan komt die streep dus op minder dan 2 meter hoogte volgens de stilstaande waarnemer.

Een stilstaande waarnemer zou de streep dus op minder dan 2 meter hoogte moeten zien.

Komen er 2 strepen op de muur?

Reageer