[Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Dag beste :P ,

kweet niet of ik dit allemaal op 't juist plaats zet,

daarom mijn excuses als dit de verkeerde subforum is.

Ik heb over 3weken examen over fysica.

Khad dus enkele theorievragen opgezocht wat ons docent dus zou kunnen vragen. Ons docent heeft dus liever dat we alles met ons eigen woorden noteren en tollereert geen papegaaienwerk (als je het vanbuiten leer = geen punten).

Daarom heb ik mijn vragen eerst op dit forum + Google gezocht, voor ik het hier kwam vragen. ( heb ook wat gepikt uit dit forum :P ).

Kunnen jullie misschien de juistheid van devolgende vragen eens nagaan? :roll:

Ook zou ik blij zijn als er iemand een (simpel?) antwoord heeft voor de 2vragen dat ik niet heb gevonden.

met vriendelijke groeten,
Wat is temperatuur?

Temperatuur is een maat voor de snelheid waarmee moleculen trillen aan te geven.

Wanneer je bv een koperen staaf van 1000°C aanraakt heb je pijn.

Omdat bij een koperen staaf van 1000°C trillen de moleculen veel harder dan dat van ons huid. Ons huid gaat echter de trillingen van de koperen staaf proberen over te nemen wat als gevolg gaat hebben dat er op dat plaats waar me aan de staaf komen,pijnsignalen gaan worden gestuurt naar onze hersenen.

Wat is Warmte?

warmte is dus de energie die stroomt tussen materialen van een verschillende temperatuur.

Bv:Als het in de woonkamer bij je thuis 24°C is en buiten is het maar 6°C, dan gaat er warmte van je woonkamer naar buiten willen stromen.

Wat is warmtegeleiding?

bij warmtegeleiding verplaatst de warmte zich van de plaats met de hoogste temperatuur naar de plaats met de laagste temperatuur. Zonder verschil in temperatuur zou er geen verplaatsing van warmte optreden. Hoe gemakkelijk de warmte zich verplaatst, is afhankelijk van de warmtegeleider: alle metalen zijn goede warmtegeleiders, terwijl bijvoorbeeld plastic een slechte warmtegeleider

wat is convectie?

Warme lucht boven het oppervlak stijgt op. De druk in warme lucht neemt af en kan daarom opstijgen. Deze verticale verplaatsing noemen we convectie.

Wat is harmonische trilling?

Wat is een golfbeweging?

Wat is geluidsintensiteit?

Geluiden kunnen hard of zacht zijn. De geluidsterkte is een maat om aan te geven hoe hard of zacht een geluid is. Een ander woord is volume. Harde geluiden hebben een hoog volume, zachte geluiden een laag volume. De geluidssterkte (volume) wordt aangegeven in decibel (dB).

Wat is het doppler effect?

Wanneer je in de trein zit, moet je eens goed opletten als je een spoorwegovergang nadert. Je kunt de bel van de overweg horen rinkelen. Rijdt de trein de overweg tegemoet, dan hoor je een hoge toon. Ben je de overweg voorbij, dan is de toon veel lager. Het ligt natuurlijk niet aan de bel. Die rinkelt altijd op dezelfde toon. Het verschil komt door de beweging van de trein. Zou je het verschil in toonhoogte nauwkeurig kunnen meten, dan zou je de snelheid van de trein kunnen uitrekenen. Dit verschijnsel heet het Doppler-effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Warmte is de totale energie maar temperatuur is de gemiddelde bewegingsenergie van atomen of moleculen.

Er is convectie ("wind") door drukverschillen, en er zijn drukverschillen door temperatuursverschillen. Warmere lucht is lichter dan koude lucht. Dus warme lucht zal stijgen en eigenlijk een lage drukgebied creëren, koude lucht zal zakken en een hoge drukgebied creëren. Door die drukverschillen zal er pas convectie komen, op het aardoppervlak bijvoorbeeld convectie van het hoge drugebied naar het lage drukgebied, maar kilometers hoog zal de lucht terugstromen van het lage drukgebied naar het hoge!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Ik verplaats het naar huiswerk en practica omdat het voor school is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

wat is convectie?  

Warme lucht boven het oppervlak stijgt op. De druk in warme lucht neemt af en kan daarom opstijgen. Deze verticale verplaatsing noemen we convectie.
Convectie treedt ook op in vloeistoffen. Het is dus niet zoals in vaste stoffen het doorgeven van warmte van molecuul naar molecuul, maar verplaatsing van groepen moleculen, wat mogelijk wordt doordat die als gevolg van verschillende temperaturen verschillende dichtheden hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Een harmonische trilling.

Een punt draait met constante snelheid rond in een cirkel. Als je nou van de zijkant naar die cirkel kijkt, dan zie je het punt op en neer bewegen tussen twee uitersten, waarbij het punt vanaf een uiterste versnelt, vanaf het evenwichtspunt in het midden weer vertraagt, bij het andere uiterste weer omkeert enzovoort. Deze cirkelbeweging geprojecteerd op de middellijn van de cirkel noemen we een harmonische trilling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Ow Sorry voor de misplaatsing :D .

@Rov: Bedankt voor de info! ( nu ga ik dat teminste al niet verkeerd leren ) :bow:

@Jan van de velde:

Dat van Convectie is ok.

Maar kun je misschien een praktische voorbeeld geven van een harmonische trilling? De uitleg lijkt me ook idd juist t zelfde hoe ons leeraar het ons heeft uitgelegd. ( dus dankjewel :roll: )

Maar ik kan niet meteen op een voorbeeld komen.

ps. de rest valt wat mee?/is ok?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Maar kun je misschien een praktische voorbeeld geven van een harmonische trilling?
-de spanning op het lichtnet

-de slinger van een staartklok

-een massa aan een schroefveer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Maar kun je misschien een praktische voorbeeld geven van een harmonische trilling?
-de spanning op het lichtnet


Dus een constante frequentie = een harmonische trilling? :D

dankjewel nogmaals :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Dus een constante frequentie = een harmonische trilling?


Nee, niet noodzakelijk. Water is een vloeistof, maar een vloeistof daarom nog geen water.... :roll:

Een harmonische trilling zal wel een constante frequentie hebben.

Als iets harmonisch trilt dan moet er op dat iets een kracht werken die steeds tegengesteld is aan de uitwijking, dus steeds per saldo naar de evenwichtsstand gericht. En die kracht moet evenredig zijn aan de uitwijking (grotere uitwijking, grotere kracht).

Een balletje dat op en neer stuitert tussen twee platen kun je ook als een trillende beweging beschouwen, en als die botsingen steeds perfect eleastisch gebeuren zal de frequentie constant zijn. De trilling is echter niet harmonisch. (zie de voorwaarden)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Wat is een golfbeweging?
Een golfbeweging is een trilling die zich in de ruimte voortplant, doordat deeltjes hun beweging doorgeven aan naburige deeltjes...

een beetje onbeholpen, maar dat zijn "eigen woorden" altijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Ok nu begrijp k het al wat beter ( dat van Constante frequentie zou dus al een grote blunder geweest zijn van me :D ).

Dat van golfbeweging is idd wel kort.. maar zoals je zegt 'in eigen woorden' (y) :roll: .

Bedankt voor alle hulp !! :bow:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Dat van die golfbeweging kun je eventueel nog uitbreiden met het feit dat er twee soorten golven zijn, namelijk langsrichting-golven (longitudinaal), warbij deeltjes trillen in dezelfde richting als de golf (dat wil zeggen heen en weer over de lijn die de richting van de golf aangeeft). Voorbeeld: geluidsgolven in lucht.

Dan zijn er ook nog de dwarsrichting (transversale) golven, waarin de deeltjes een beweging vertonen dwars op de golfrichting. Bijvoorbeeld de golf die je veroorzaakt in een touw door dat touw op en neer te bewegen.

Welk soort golf ontstaat hangt dus af van de bewegingsrichting van de trillingsbron, en van de bewegingsmogelijkheden van de moleculen in het medium waardoorheen de golf zich voortplant.

Kijk ook eens hier:

http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuur...aveType_nl.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] wat is temperatuur en warmte

Voor alle duidelijkheid: Die link van Rov :roll: geeft dus een fraaie applet over die harmonische trilling uit mijn bericht van dinsdag 13.43
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer