Berekenen van stoptijd lintzaag

Moderator: physicalattraction

Berichten: 22

Re: Berekenen van stoptijd lintzaag

Dat ging ik nog vermelden : het gewicht van 1 vliegwiel is iets meer dan 30kg.

Aanlooptijd bedraagt ongeveer 16seconden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekenen van stoptijd lintzaag

Het zal nu wel iets korter zijn, daar ik dus duidelijk het massatraagheidsmoment van het lint overschat heb.
Als je daarvoor corrigeert (0,17 vs 0,107 seconden ) kom je in de buurt van de aanlooptijd uit.

Wat is de uitlooptijd van de zaag als je de stroom domweg afschakelt, en naar welke uitlooptijd streef je eigenlijk?

2,2 KW gedurende 16 seconden is 35 KJ, en dat is nogal hoog zo uit de losse pols geschat. Dat zou betekenen dat er naast het motorrendement behoorlijk wat wrijvingsverliezen zijn. Dat zou inhouden dat de zaag in (wellicht aanmerkelijk) kortere tijd tot stilstand zal komen dan die 16 seconden.

Berichten: 22

Re: Berekenen van stoptijd lintzaag

Uitlooptijd is 75seconden.

Wij hadden iets van 5a10seconden in ons hoofd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekenen van stoptijd lintzaag

Die 35 KJ kan bij nader inzien aardig kloppen (ke zaag + een vliegwiel is ruim 17 KJ) en daar komt het 2e vliegwiel, de poelies en het motoranker bij. De wrijvingsverliezen zijn dan geringer dan ik dacht.

Ik denk dat je rond die 16 seconden uit kan komen (die 27 seconden heb je toch berekend voor alle draaiende onderdelen?) als je die Ppb toepast. 10 s en zeker 5 s zal je niet halen. Daarvoor zou je een lintzaag met automatische- of voetrem moeten hebben.

Berichten: 22

Re: Berekenen van stoptijd lintzaag

We zullen zien :) !

Ik zal het zeker nog laten weten !

groetjes, bedankt en goeieavond

Reageer