[scheikunde] Buffercapaciteit berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Buffercapaciteit berekenen

Hallo iedereen!

Ik zou graag van enkele buffers de buffercapaciteit bepalen, maar weet niet goed hoe dit moet (het internet bracht niet echt soelaas).

Een buffer werd aangemaakt door 70ml 0.2M NaAc en 30ml 0.2M HAc met elkaar te vermengen. De oplossing werd verder niet aangelengd (het totale volume bedraagt dus 100ml).

De pH van deze buffer heb ik als volgt berekend:

pH = pKa + log(cAc- / cHAc)

= 4.75 + log (0.070*0.2 / 0.030*0.2)

= 5.11

Voor de buffercapaciteit heb ik echter geen idee van welke formule wordt gestart en/of hoe de berekening verloopt.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Buffercapaciteit berekenen

De pH van een bufferoplossing zal niet al te veel wijzigen wanneer de verhoudingen van de concentraties A- en HA aan deze vergelijking voldoen:
\(\frac{1}{10} \leqslant \frac{[A^-]}{[HA]} \leqslant \frac{10}{1}\)


Welk effect hebben deze uiterste waarden op de pH van je bufferoplossing?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 20

Re: Buffercapaciteit berekenen

De pH zal in die uiterste gevallen met een eenheid dalen of stijgen. Kan je me een antwoord geven op de vraag wat de buffercapaciteit is van een buffer, gemaakt door 70ml NaAc 0.2M en 30ml HAc 0.2M?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Buffercapaciteit berekenen

Dat klopt!

Op een heel gelijkaardige manier bereken je nu de buffercapaciteit.

Door een van de randen van je buffergebied in te vullen kan je berekenen hoeveel zuur of base je moet toevoegen.

Aan jou om de berekening te doen.
\(pH_{nieuw}=pk_a+log(\frac{[Ac^-]-x}{[HAc]+x})\)
P.S.: omdat het topic iets beter in het huiswerkforum past heb ik het even verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 20

Re: Buffercapaciteit berekenen

Bedankt voor de hulp!

Reageer