[natuurkunde] Formules gebruiken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Formules gebruiken

Hallo,

Ik zit even met een vraag. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Stel je hebt deze formule : a=(v^2)/r

Als je nou vaststelt in een opgave dat a 2x zo groot wordt. Klopt het dan dat wanneer r niet kan veranderen, dat de V dan √2 maal groter wordt? Maar wat nou als r wel kan veranderen? Kan je dan nog achter komen met welke factor V groter wordt en met welke factor de r ? Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Alvast dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Formules gebruiken

AItt schreef: wo 08 mei 2013, 12:03
Stel je hebt deze formule : a=(v^2)/r

Als je nou vaststelt in een opgave dat a 2x zo groot wordt. Klopt het dan dat wanneer r niet kan veranderen, dat de V dan √2 maal groter wordt?
Klopt
Maar wat nou alsrwel kan veranderen? Kan je dan nog achter komen met welke factorV groter wordt en met welke factor de r ?
Als je weet met hoeveel, jawel. Jouw formule kun je net zo goed schrijven als a·r = v2. Dus laat dezelfde redenering maar los.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Formules gebruiken

Dank u wel voor uw antwoord.

Maar ik bedoel dat het enige wat je weet is dat a 2x groter is. En dat je weet dat zowel r als v kunnen veranderen. Maar ik vermoed uit uw antwoord dat je dus nooit zou kunnen weten met hoeveel elk verandert. Maar kun je in dat geval wel zeggen dat v met een bepaalde factor groter zou worden en dat r ook met een bepaalde factor groter zou worden? Maar niet exact hoeveel? Dus kwalitatief en niet kwantitatief.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Formules gebruiken

Ah zo. Nee, als a 2 x groter wordt weet je helemaal niks, of eigenlijk alleen dat de verhouding v² : r 2 x zo groot is geworden. Het kan zijn dat v [wortel] 2 x zo groot is geworden, of r 2 x zo klein, of v is 4 x zo groot geworden (v² dus 16 x zo groot) terwijl tegelijkertijd r 8 x zo groot werd, enzovoort etcetera.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Formules gebruiken

Ok. Dank u wel.

Reageer