[natuurkunde] Elektromagnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Elektromagnetisme

heeyh allemaal,,

Liep een beetje vast in de volgende vraag:

Binnen in een lange spoel AB van afb 1 hangt een draaibaar draadraampje. Het vierkante draadraampje ligt in het vlak van tekening. De zijden zijn alle 2,0 cm. Door het draadraampje loopt in de aangegeven richting een stroom van 0,35 A. De magnetische inductie van de spoel B=0,0010 T.

Ofterwijl er hangt een elektrische stroom in een spoel waar ook stroom opstaat.

De vraag is dus welke kant het draadraampje op draait.

Wat ik dacht is dat inductie stroom zijn bron tegen werkt. Ik weet alleen niet hoe ik nu kan bepalen welke kant deze oploopt? Ik heb geen polen alleen 2 stroomrichtingen. Ik weet dat de 'normale' stroom van + naar - loopt en in het draadraam loopt deze van rechts naar links. Hoe weet ik nou waar de polen liggen en hoe de inductiestroom loopt?

Daarbij word er gevraagd hoe groot de lorentzkracht op zijde C D van het draadraampje is. Ik neem aan gewoon Φ=BnA ?
afbeelding000.jpg
afbeelding000.jpg (69.08 KiB) 443 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektromagnetisme

THSR7 schreef: vr 10 mei 2013, 11:36
Hoe weet ik nou waar de polen liggen en hoe de inductiestroom loopt?
De polen zoek je met de rechterhandregel:
rechterhandregel 2.png
rechterhandregel 2.png (21.58 KiB) 421 keer bekeken
dat kun je zowel toepassen op je spoel als op je draadraampje.

Hoezo trouwens een inductiestroom? Ik zie niets veranderlijks in de (flux)situatie, en als flux niet verandert loopt er ook nergens een inductiestroom.
Daarbij word er gevraagd hoe groot de lorentzkracht op zijde CD van het draadraampje is. Ik neem aan gewoon Φ=BnA ?
Aangezien in die formule de gevraagde grootheid kracht niet voorkomt is dat een zinloze formule.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Elektromagnetisme

binnenin de rechte spoel is een homogeen magnetisch veld aanwezig wat horizontaal van links naar rechts stroomt en waar van de grootte gegeven is .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromagnetisme

Wat de richting betreft is het heel simpel. De magneetvelden proberen zich samen te voegen, dus uiteindelijk zullen de stromen in dezelfde richting lopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Elektromagnetisme

ik heb er

werkelijk geen flauw idee wat je bedoeld

We hebben de wet van Lorentz nodig om dit vraagstuk op te lossen
\(\vec{F_{lor}}=I\cdot \vec{L} \times \vec{B} \)

Berichten: 7

Re: Elektromagnetisme

Aaah dank ;D

Had hier niet aangedacht, zeker niet de rechterhand-regel.

Dus,

Hij draait naar voren, doordat Brechtsom de stroom draait.

En Flor= I x L x B(kracht)

Dus; 0,35 x 0,02 x 0,01 = 10-3x 0,07

Is het btw niet L ipv L(kracht),,

Hoe doe je trouwens dat vector pijltje boven je letter? ^^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektromagnetisme

THSR7 schreef: zo 12 mei 2013, 13:31
Hij draait naar voren, doordat Brechtsom de stroom draait.
Geen idee wat je hiermee bedoelt. Bij B ligt de noordpool van de spoel, CD draait het papier in en EF het papier uit.
En Flor= I x L x B(kracht)

Dus; 0,35 x 0,02 x 0,01 = 10-3x 0,07
volgens mij vergeet je bij B nog een nulletje, en verder is dit wel een héél ongebruikelijke notatie.

de tienmacht plaatsen we altijd achteraan.

Wetenschappelijke notatie: één cijfer (niet 0) vóór de komma, de rest erachter, decimalen corrigeren met tienmacht.
Is het btw niet L ipv L(kracht),,
Ook hier geen idee wat je bedoelt. L is gewoon de lengte van CD.
Hoe doe je trouwens dat vector pijltje boven je letter? ^^
met LaTeX
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Elektromagnetisme

Papier in=achter, volgens de opdracht.

Dus het draadraampje draait naar achteren, wat je waarneemt met de rechterhandregel door de stroom door het draadraampje zelf.

excuses trouwens voor mijn vreemde notatie, dacht er niet over na en was een beetje haastig:

0,35x0,02x0,010=7x10^-5

Als het nog niet goed is graag mij verbeteren :D

Ik ben het in een sneltrein aan het leren en wil het zo snel mogelijk zo goed mogelijk leren!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektromagnetisme

THSR7 schreef: ma 13 mei 2013, 11:25
Dus het draadraampje draait naar achteren.
dat kan niet, iets kan alleen maar RONDdraaien. Dus als er iets van dat draadraam naar achter draait, dan moet een ander deel naar voren draaien. CD draait naar achter, EF naar voren.
0,35x0,02x0,010=7x10^-5
zoals ik al zei, volgens mij zit je een nulletje mis bij B
B=0,0010 T
........en vermeld ALTIJD eenheden bij elk antwoord, ook al is het maar een tussenantwoord. Op toetsen en examens is dat in principe verplicht, en anders helpt het je sowieso in langere berekeningen om zicht te houden op wat wat is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Elektromagnetisme

Jan van Velde stelt cd draait papier in en ef draait papier uit.

snap je dit? (het antwoord van Jan is juist.)

Berichten: 7

Re: Elektromagnetisme

Ja ik snap het weldegelijk, Ik doelde ook op CD ipv draadraampje, excuses.

Ik volg alleen niet waarom ik een nul vergeet bij de magnetische inductie? De opdracht vermeld duidelijk 0,010 T? Zie ik iets over het hoofd?

En inderdaad, eenheden vermelden is wel handig ja ;D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektromagnetisme

THSR7 schreef: di 14 mei 2013, 09:44
Ik volg alleen niet waarom ik een nul vergeet bij de magnetische inductie? De opdracht vermeld duidelijk 0,010 T? Zie ik iets over het hoofd?


Dan zit er een typefout in je startpost misschien:
THSR7 schreef: vr 10 mei 2013, 11:36
Binnen in een lange spoel AB van afb 1 hangt een draaibaar draadraampje. Het vierkante draadraampje ligt in het vlak van tekening. De zijden zijn alle 2,0 cm. Door het draadraampje loopt in de aangegeven richting een stroom van 0,35 A. De magnetische inductie van de spoel B=0,0010 T.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Elektromagnetisme

Jaa inderdaad typefout! sorry voor de verwarring !

Reageer