Vaccin tegen heroïne maakt afkicken een stuk gemakkelijker

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Vaccin tegen hero

Wetenschappers hebben een vaccin ontwikkeld dat ratten van hun heroïneverslaving af kan helpen. Het vaccin voorkomt dat de actieve stoffen in heroïne in het brein belanden, waardoor afkicken een stuk gemakkelijker wordt.


Wanneer mensen heroïne gebruiken, heeft dit direct effect op hun lichaam. Zo kan de drug bijvoorbeeld pijn wegnemen. In 2011 toonden onderzoekers al aan dat het door hen ontwikkelde vaccin tegen heroïne sommige van deze acute effecten van heroïnegebruik verhinderde. Nu hebben de onderzoekers het vaccin aan uitgebreidere tests onderworpen en blijkt het ook in staat te zijn om te voorkomen dat heroïne het brein bereikt.


lees verder


bron: Scientias.nl
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 12.262

Re: Vaccin tegen hero

Maar als je zoiets bij mensen zou gebruiken, bestaat er dan niet het risico dat er ook afweer ontstaat tegen bijvoorbeeld morfine, wat pijnbestrijding op een later moment moeilijker maakt? Ik kan me zelfs wel situaties voorstellen waarin letterlijk heroine gebruikt wordt in field medicine (neem een militaire missie naar afghanistan oid), dus strooien met dit soort vaccinaties lijkt me riskant.
Victory through technology

Reageer