Springen naar inhoud

Oplosbaarheid van zouten (in water)

• Log in om te kunnen reageren

Hpstefann

Hpstefann

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2013 - 18:55

Vaste stoffen lossen sneller en in grotere hoeveelheden op in water, naar mate de temperatuur van het water hoger is. Maar hoe valt dit te verklaren? Zelf dacht ik dat door de hoge temperatuur de ionbinding sneller wordt verbroken tussen de twee atomen. Klopt dit? En hoe valt dan te verklaren dat de ene zout(KNO3) veel beter oplost in water dan de andere zout(KCL)?

Nu heb ik een proef uitgevoerd met de stoffen kaliumnitraat en kaliumchloride. En moet ik een eenvoudig wiskundig verband tussen de oplosbaarheid van een zout en de temperatuur formuleren. Hier kom ik ook niet uit. Wat voor verband is er tussen de oplosbaarheid van een zout en de temperatuur?

Bedoelen ze daarmee dat ik de Ks, oplosbaarheidsproduct moet berekenen? Of is het zo dat je de Ks alleen uitrekent bij een slecht oplosbaarzout, waarbij hier dus geen sprake van is.

Dank bij voorbaat!

Veranderd door Hpstefann, 10 mei 2013 - 18:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hpstefann

Hpstefann

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2013 - 20:24

Ik heb me laten informeren dat het valt uit te leggen met behulp van thermodynamica, kan iemand uitleggen wat dat te maken heeft met het verband van de temperatuur en de oplosbaarheid van zouten?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2013 - 21:57

Ben je bekend met termen als entropie, enthalpie, de van 't Hoff vergelijking, ... ?

Zelf dacht ik dat door de hoge temperatuur de ionbinding sneller wordt verbroken tussen de twee atomen. Klopt dit?

dat klopt al, weet je ook waarom?
This is weird as hell. I approve.

Hpstefann

Hpstefann

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2013 - 22:04

Die termen ken ik niet, kun je dit misschien uitleggen?

dat klopt al, weet je ook waarom?

Nee, ik kan ook niet verklaren waarom dat zo is...

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures