Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Hallo,

In mijn cursus ecologie zie ik het Hardy-Weinberg evenwicht. Bij dit onderdeel hebben we ook het fenomeen 'bottlenecks' besproken. In de powerpointvoorstelling staat deze grafiek:
eco.png
eco.png (15.01 KiB) 759 keer bekeken
Ik kan dit moeilijk verklaren... allelfrequentie is de frequentie van hoe vaak een allelvoorkomt (vb. allel a 0,30 en allel A 0,70). Proportie interpreteer ik hier als hoevaak een allel voorkomt bij een individue in de populatie ( 1 = bij alle individuen en 0 bij geen enkel individue).

Dus als de allelfrequentie hoog is (het allel komt zeer vaak voor) is de proportie klein (het komt bij weinig individuen voor). Het is een kleine kans dat het individu het gen heeft, maar als hij het gen heeft is het een zeer grote kans dat het vb. AA is.

Dus als de allelfrequentie laag is (het allel komt zeer weinig voor) is de proportie hoog (het komt bij veel individuen voor). Het is een grote kans dat het individu het gen heeft, maar als hij het gen heeft is het een zeer kleine kans dat het vb. AA is.

Is mijn "redenering" correct? Is dit eigenlijk een algemeen kennmerk van allelen in populaties?

Alvast bedankt,

Roelland
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Hallo Roelland,

Dit is inderdaad een moeilijk onderwerp. Staat er misschien wat meer informatie over dit onderwerp op die powerpoint? Ik ben benieuwd wat die proportie inhoud. Daar zit denk ik het probleem. Misschien moet je proportie opvatten als de genetische variatie. Als de Allelfrequentie 1 is, zal de genetische variatie heel laag moeten zijn. Dit klopt volgens de grafiek. Ik ben echter niet ervaren op dit gebied, dus mijn redenering zal hoogstwaarschijnlijk niet juist zijn.

Het hardy-weinberg evenwicht komt in de natuur eigenlijk nooit voor. Er is pas sprake van een hardy-weinberg evenwicht als de populatie oneindig groot is, als er geen natuurlijke selectie,migratie of emigratie plaatsvind. Daar voldoen populaties eigenlijk nooit aan. Deze grafiek is dus geen algemeen kenmerk van allelen in populaties. Alleen bij populatie die enorm is afgenomen in grote, zoals bij een bottleneck, is deze grafiek van toepassing.

Ik denk niet dat ik je verder heb geholpen, maar ik ga me er nog verder in verdiepen. Misschien kan iemand anders licht op deze zaak werpen? Alle commentaar is welkom!

--

Arie

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Ik zal even mijn slides posten voor wat meer duidelijkheid te scheppen:

(Hiervoor gaat het algemeen over het Hardy Weinberg evenwicht)
eco1.png
eco1.png (31.97 KiB) 758 keer bekeken
eco2.png
eco2.png (18.29 KiB) 760 keer bekeken
eco3.png
eco3.png (169.28 KiB) 757 keer bekeken
eco4.png
eco4.png (24.6 KiB) 757 keer bekeken
(Hierna gaat het over willekeurige paring)

Bedankt voor de reactie!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Bedankt voor de slides!

Als de populatiegrote (proportie) ineens sterk afneemt (zoals bij een bottleneck), voldoet het niet meer aan het HW-evenwicht. Dit veroorzaakt dit een genetische drift. Hierdoor zal de allelfrekwentie van één van de allelen sterk toenemen. Dit staat ook in de powerpoint: "in een kleine populatie hebben allelfrequenties een grotere kans om te wijzigen". Dus hoe kleiner de populatie grote (na de bottleneck), hoe hoger de allelfrekwentie van dat ene allel.

Deze geleerde kan het je vast beter uitleggen: http://www.youtube.c...e_gdata_player.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Hardy-Weinberg evenwicht: 'proportie' t.o.v. allelfrequentie

Bedankt! Het is nu al wat duidelijker :)
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer