Springen naar inhoud

Evolutie en de mens

• Log in om te kunnen reageren

Ewrim

Ewrim

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2013 - 16:47

Hallo allemaal,
Is het mogelijk dat de hedendaags mensen ras(homo sapiens) of moderne menselijke afstamming kan evolueren of uitsterven in de toekomst of in de komende tijden? Kan de homo sapiens nog overgaan naar een andere mensensoort? Bijv.. voor dat er homo sapiens waren, waren er neanderthalers, en na neanderthalers kwamen een ander mensensoort. Is het in de modern tijd nog mogelijk dat de mensensoort kan evolueren? Of zijn wij de laatste mensensoort? Wat zegt de wetenschap er over?
Iedereen alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2013 - 17:10

De mens is zeker nog aan het evolueren! Denk maar aan het sikkelcelanemie, waarbij mensen die homozygoot zijn voor de ziekte niet kunnen genezen (vaak dodelijk). Maar mensen die heterozygoot zijn voor de ziekte zijn resistent tegen malaria. In landen waar veel malaria is komt sikkelcelanemie veel vaker voor, juist doordat deze mensen die heterozygoot zijn geen kans hebben om te sterven aan malaria. Dit is een 'standaard'voorbeeld voor menselijke evolutie.

Mocht de ozonlaag (gedeeltelijk) verdwijnen en de UV straling sterk toenemen dan zouden mensen met een donkere huid een evolutief voordeel hebben op mensen met een blekere huid. Aangezien zij een verhoogde kans op huidkankers hebben. Je zou dan kunnen verwachten dat na verloop van tijd het grote deel van de mensen op aarde donkerder gekleurd is.

Veranderd door Roelland, 11 mei 2013 - 17:14

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Ewrim

Ewrim

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2013 - 17:45

De mens is zeker nog aan het evolueren! Denk maar aan het sikkelcelanemie, waarbij mensen die homozygoot zijn voor de ziekte niet kunnen genezen (vaak dodelijk). Maar mensen die heterozygoot zijn voor de ziekte zijn resistent tegen malaria. In landen waar veel malaria is komt sikkelcelanemie veel vaker voor, juist doordat deze mensen die heterozygoot zijn geen kans hebben om te sterven aan malaria. Dit is een 'standaard'voorbeeld voor menselijke evolutie.

Mocht de ozonlaag (gedeeltelijk) verdwijnen en de UV straling sterk toenemen dan zouden mensen met een donkere huid een evolutief voordeel hebben op mensen met een blekere huid. Aangezien zij een verhoogde kans op huidkankers hebben. Je zou dan kunnen verwachten dat na verloop van tijd het grote deel van de mensen op aarde donkerder gekleurd is.

Geachte Roelland, ik ben u zeer dankbaar, dank u wel :).
Inderdaad dat de mens nog aan het evoluren is, maar mijn vraag is meer kan er in de toekomst een nieuw mensensoort onstaan? Zodat de homo sapiens uitsterven? Ik ben heel benieuwd wat de wetenschap daarover zegt :)
Vergeef mij als ik u verstoor,
Alvast bedankt,
Ewrim

Veranderd door Ewrim, 11 mei 2013 - 17:46

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2013 - 08:24

Evolutie is meer dan enkel natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie is een 'moter' achter evolutie, maar evolutie kan ook gebeuren door vb. genetische drift/founder effect/bottleneck/etc. Natuurlijke selectie zal geen nieuwe soorten creëren maar de bestaande soorten aanpassen/verfijnen aan het heersende milieu. Hoe onstaat een nieuwe soort dan vraag je je waarschijnlijk af? Dat kan op vele manieren gebeuren, om een voorbeeldje te geven: als individuen uit een soort geografisch gescheiden worden van de populatie zullen deze 'apart' evolueren. Dit kan gebeuren bij vb. riviervorming.

Persoonlijk gezegd, dit is louter mijn 'visie', denk ik niet dat de mensheid zo snel zal uitsterven. We zijn met 7 miljard mensen die heel de aarde bevolken. Voor elk probleem, denk ik, zullen we wel een oplossing vinden. Ik denk ook niet dat er een nieuwe mensensoort zal ontstaan (door oa globalisering), wel zal er steeds veel variatie zijn binnen de mensheid.
Lastige vraag, ik vraag me dan ook af wat andere mensen hier op te zeggen hebben.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gralgrathor

Gralgrathor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2013 - 12:37

Lastige vraag, ik vraag me dan ook af wat andere mensen hier op te zeggen hebben.

Zoals ik het zie vereist soortvorming op basis van de Moderne Mens een van twee situaties:

A) Langdurige reproductieve separatie van populaties. Als (enigszins onwaarschijnlijk, maar toch leuk) voorbeeld: stel dat we erin slagen om een kolonie van enige omvang op Mars te stichten, en deze kolonie zelfstandigheid verwerft, waarna op Aarde de middelen wegvallen om die kolonie te bevoorraden of nieuwe migranten te sturen, dan zal, als de kolonie lang genoeg overleeft tenminste, na een paar honderd generaties de genetische drift significant worden. Er zal ook sprake zijn van natuurlijke selectie, vooral aangezien de leefomstandigheden om Mars heel verschillend zijn van die van de Aarde.

B) Een globale omslag van leefomstandigheden waarvoor niet gecompenseerd kan worden door onze technologische capaciteiten. Dit hoeft niet tot een splitsing van de menselijke soort te leiden, maar kan, gegeven voldoende tijd voor selectie, wel tot zulke aanpassingen in onze morfologie leiden dat we kunnen spreken van de nieuwe vorm en de huidige vorm als verschillende soorten.

Zoals het nu is, echter, is de kans op soortvorming binnen de menselijke soort minimaal: menselijke populaties wisselen voortdurend genen uit, en bovendien is de gehele menselijke populatie zo groot dat genetische drift extreem traag is.
Man, I hate people.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2013 - 12:42

Genetische drift kan ineens heel snel gaan. Mocht er een dodelijk virus ontstaan waar slechts 1% van de mensen de juiste immuniteit tegen heeft, en met de overdrachtsmogelijkheden van griep of verkoudheid, dan is binnen enkele jaren bijna 100% van de overgebleven populatie (70 miljoen mensen) tegen dat virus immuun (en de andere 99% dus overleden).

Aan de andere kant is het ontstaan van soorten inderdaad gebaseerd op langdurige scheiding van populaties met onafhankelijke genetische ontwikkeling; op een aarde met luchtverkeer niet erg waarschijnlijk meer. En bovendien kan de grens tussen wat werkelijk twee soorten zijn helemaal niet zo scherp worden gesteld: meestal wordt gezegd dat je twee soorten hebt als ze samen geen vruchtbare nakomelingen kunnen produceren, maar blijkbaar zijn homo sapiens en homo neanderthalensis daar samen wel degelijk toe in staat gebleken. Mensen die doorevolueren vanaf nu zullen dus heel lang kunnen blijven zeggen dat ze nog steeds tot homo sapiens behoren.

Een marskolonie? Dan is er weer een behoorlijke scheiding, en ook de genetische druk voor evolutie in de twee deelpopulaties heel anders.

Gralgrathor

Gralgrathor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2013 - 14:19

Mocht er een dodelijk virus ontstaan

Dat is echter geen drift, maar selectie. Natuurlijk zou er in het geval van een Marskolonie niet alleen sprake zijn van drift, maar ook zeer zeker van selectie.

langdurige scheiding van populaties met onafhankelijke genetische ontwikkeling

Kijken we echter naar de palaeontologie, dan zien we dat gelijksoortige morfologieen worden herkend als separate soorten alleen op basis van verschillen in de morfologie. Daarom wilde ik deze mogelijkheid ook voor de moderne mens openhouden: om niet alleen op basis van divergerende morfologieen in gescheiden populaties een te oordelen, maar ook op basis van de divergerende morfologie tussen *generaties*.
Man, I hate people.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures