De loting / uitgeloot worden?

Reageer
Berichten: 3

De loting / uitgeloot worden?

Hallo,

Ik weet dat er al forums zijn die hier over gaan, maar degene die ik kon vinden komen uit 2004.

Dit jaar wil ik Geneeskunde gaan studeren, maar ik weet niet of ik ben ingeloot. Ik heb ook decentraal meegedaan, maar ben jammer genoeg niet door om 1 punt, en vanwege mijn CV..

De vraag dus, stel ik word niet ingeloot, dan wil ik dit jaar natuurlijk iets doen wat op geneeskunde lijkt waardoor ik volgend jaar weer mee kan doen. Ik heb veel mensen horen praten over Biomedische wetenschappen, maar dit is ook een lotingsstudie en hier kan ik me dus niet voor opgeven. Ik kan het na de loting altijd nog proberen, maar ik weet niet hoe groot de kans is dat ik dan word toegelaten. Zelf zat ik ook te denken aan farmacie, maar is dat wel slim? Een jaar farmacie, dat kan veel gaan kosten en ik weet ook niet precies wat ik van de studie moet verwachten.

Wat zijn de andere mogelijke manieren om dit jaar zo nuttig mogelijk te maken? Daarmee bedoel ik, wat kan ik dit jaar het best doen om de kans dat ik volgend jaar geneeskunde mag studeren te vergroten?

Alvast bedankt voor het antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: De loting / uitgeloot worden?

Ik ben niet bekend met welke studies nu met loting zijn en welke niet bij jullie, maar kinesist sluit redelijk aan.

Een andere optie zou kunnen zijn dat je naar Vlaanderen kijkt en daar meedoet met de toelatingsexamens.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De loting / uitgeloot worden?

Galoeh schreef: zo 12 mei 2013, 01:11
Daarmee bedoel ik, wat kan ik dit jaar het best doen om de kans dat ik volgend jaar geneeskunde mag studeren te vergroten?
Decentrale selectie

Je geeft aan dat je niet door de decentrale selectie bent gekomen, omdat je CV (vergeleken met diegene die wel door zijn) er niet uit springt. Hoe komt dat? Wat voor werkervaring, die relevant kan zijn voor een geneeskundestudent, heb je juist wel of niet opgedaan? Mocht hier wat te verbeteren zijn: gebruik komend jaar om ervaring op te doen in de zorg!

Denk aan een vakantiebaantje in de zomer in een ziekenhuis, of vrijwilligerswerk het komende jaar. Dit hoeven echt geen dure projecten in het buitenland te zijn, het gaat erom dat je kunt laten zien dat je door je ervaring (zeker) weet dat geneeskunde iets voor jou is. Contacten met mensen leggen, ziekenhuisomgeving etc.

Toelatingsexamens België

Maar...als je het dit jaar nog voor elkaar wilt krijgen, zou ik het advies van Drieske opvolgen. Toelatingsexamens in België worden op twee tijdstippen in de zomer gehouden en je mag beide keren meedoen, elk jaar weer. Dan moet je natuurlijk wel naar België willen en tijd besteden aan oefenen, want deze toelatingsexamens zijn niet bepaald gemakkelijk. Vooral Nederlanders moeten vaak wennen aan de vraagstellingen, het niet mogen gebruiken van Binas etc. Het oefenen zelf is heel gemakkelijk: op Wetenschapsforum hebben we namelijk een heel mooi assortiment aan uitgewerkte toelatingsexamenopgaven! Zie hier. Vragen kun je uiteraard ook op het forum stellen.

Andere studie

Denk er aan dat je ook nog nageplaatst kunt worden voor geneeskunde, meestal kun je een aardige inschatting maken als je je lotingsnummer hebt ontvangen van het DUO (ergens in juni). Maar schrijf je toch in voor een niet-lotingsstudie als je niet door de toelatingsexamens in België bent gekomen. Als je namelijk een propedeuse hebt behaald, kun je laten zien dat je een werkende student bent en dat je er blijkbaar moeite in hebt gestoken je P binnen te halen. Aan wat voor studies moet je dan denken:

- Psychologie (Loting)

- Biomedische wetenschappen (Loting)

- Technische geneeskunde (Loting)

- Gezondheidswetenschappen

- Gezondheid en Leven

- European Public Health (Engels-talig)

- Biologie

- Farmacie

- Bewegingswetenschappen

- Medische natuurwetenschappen

Je wilt natuurlijk wel je P halen, dus kies wel een alternatieve studie waarvan je denkt dat het enigszins bij je past en je het aankan. Farmacie is bijvoorbeeld een studie met heel veel contacturen waar de meeste mensen hard voor moeten werken. Heb je dan nog wel tijd om aan je CV te werken, zodat je kans op de decentrale selectie ook vergroot wordt?

De meeste kans maak je dus door keihard te oefenen voor de toelatingsexamens in België en als dat helaas geen vruchten afwerpt, je propedeuse halen bij een andere studie en iets nuttigs op je CV kunnen zetten.

Hopelijk kun je hier wat mee! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 3

Re: De loting / uitgeloot worden?

Wauw, ik had niet verwacht zo snel al meerdere antwoorden te krijgen!

Over het opbouwen van mijn CV, dit was ik inderdaad van plan, ik wist alleen niet hoe ik dit precies wilde doen.

Ik ging er namelijk van uit dat een andere studie volgen ook goed op het CV staat. Maar extra kan natuurlijk geen kwaad.

Na het lezen van je bericht, Cura, heb ik even naar die studies gekeken. Ik moet zeggen dat gezondheidswetenschappen erg aantrekkelijk klinkt om een jaar (of misschien langer?) te doen. Dan heb ik wel een andere vraag, hoe zit het met zij-instromen bij geneeskunde? Ik had iets gehoord over het halen van een bachelor bij de ene studie, en dan voor de master gaan bij geneeskunde.

Aan België zat ik inderdaad ook te denken, mijn moeder heeft het ook op die manier gedaan. Maar dit hou ik liever als een plan B, als het twee jaar achter elkaar niet is gelukt om de studie in te komen.

Hoe dan ook, met jouw advies kom ik al een heel eind. Ik ga nu even goed naar de lijst van studies kijken die je hebt opgeschreven en kijken welke het best past.

Hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: De loting / uitgeloot worden?

Wat ik je nog even extra wil meegeven: als je een VWO- of HBO-diploma hebt behaald (dus geen HAVO), dan is je diploma gelijkwaardig met het diploma ASO in Vlaanderen. Wat is daar het voordeel van voor jou? Als je dit jaar (voor 31 december 2013) in het bezit bent van een dergelijk diploma, kan je deelnemen aan het toelatingsexamen én blijft dit onbeperkt in de tijd geldig. Mocht je dus dit (of volgend) jaar slagen en pas over drie jaar willen beginnen, gaat dat zonder het examen nog eens te moeten proberen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: De loting / uitgeloot worden?

Opmerking moderator

Voor de volledigheid is dit topic verplaatst naar 'Studiekeuze'.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 3

Re: De loting / uitgeloot worden?

Hee!

Ik deed twee jaar geleden ook mee aan de loting voor geneeskunde en ben uitgeloot. Ik ben toen Medische Natuurwetenschappen gaan doen en dat doe ik nog steeds. Ik was eigenlijk 'blij' dat ik uitgeloot werd, omdat ik met besefte dat ik niet de goede keuze had gemaakt (ik wil exact bezig zijn, dus wiskunde, natuurkunde enz.). MNW is een opleiding die dit combineert. Dus exacte vakken, en toepassingen in de gezondheidszorg. We hebben bijvoorbeeld practica waar we ECG's maken en nierdialyses, maar hebben ook natuurkundige vakken. Van de mensen die de opleiding volgen is een groot gedeelte uitgeloot voor geneeskunde en velen blijven de studie doen.

Sorry, het is echt een lang verhaal geworden, maar misschien heb je er nog wat aan!

X

Berichten: 3

Re: De loting / uitgeloot worden?

Just in case schreef: zo 26 mei 2013, 13:04
Hee!

Ik deed twee jaar geleden ook mee aan de loting voor geneeskunde en ben uitgeloot. Ik ben toen Medische Natuurwetenschappen gaan doen en dat doe ik nog steeds. Ik was eigenlijk 'blij' dat ik uitgeloot werd, omdat ik met besefte dat ik niet de goede keuze had gemaakt (ik wil exact bezig zijn, dus wiskunde, natuurkunde enz.). MNW is een opleiding die dit combineert. Dus exacte vakken, en toepassingen in de gezondheidszorg. We hebben bijvoorbeeld practica waar we ECG's maken en nierdialyses, maar hebben ook natuurkundige vakken. Van de mensen die de opleiding volgen is een groot gedeelte uitgeloot voor geneeskunde en velen blijven de studie doen.

Sorry, het is echt een lang verhaal geworden, maar misschien heb je er nog wat aan!

X
Hey, bedankt voor je antwoord :) Maar dit is (volgenmij) niet echt iets wat van toepassing is op mij. Ik weet bij wijze van sprele al dat ik deze studie wil doen sinds ik weet dat het woord studeren bestaat.. Begrijp me niet fout, ik heb véél open dagen bezocht om te kijken naar andere studies, maar niks heeft me weten te overtuigen. Ik bedoel, ik wil graag in de medische wereld werken, en daarbij zowel veel contact hebben met mensen, als bezig zijn met de klachten die mensen hebben. Ik hoor inderdaad veel verhalen van mensen die toch maar een andere studie gaan doen zijn en daar dan bleven, ik hoop gewoon dat mijn vastberadenheid me niet in de steek laat in dat geval.

Hoe dan ook, mocht ik blijven zitten in een andere studie, ik zal me er minder druk om maken wetend dat ik niet de enige ben die op deze manier bij die studie terecht gekomen is ;)

Berichten: 3

Re: De loting / uitgeloot worden?

Galoeh schreef: zo 26 mei 2013, 15:19
Hey, bedankt voor je antwoord :) Maar dit is (volgenmij) niet echt iets wat van toepassing is op mij. Ik weet bij wijze van sprele al dat ik deze studie wil doen sinds ik weet dat het woord studeren bestaat.. Begrijp me niet fout, ik heb véél open dagen bezocht om te kijken naar andere studies, maar niks heeft me weten te overtuigen. Ik bedoel, ik wil graag in de medische wereld werken, en daarbij zowel veel contact hebben met mensen, als bezig zijn met de klachten die mensen hebben. Ik hoor inderdaad veel verhalen van mensen die toch maar een andere studie gaan doen zijn en daar dan bleven, ik hoop gewoon dat mijn vastberadenheid me niet in de steek laat in dat geval.

Hoe dan ook, mocht ik blijven zitten in een andere studie, ik zal me er minder druk om maken wetend dat ik niet de enige ben die op deze manier bij die studie terecht gekomen is ;)
Ik vind het heel goed dat je hier echt voor wilt gaan. In dat geval zou ik je aanraden om (als je uitgeloot bent) een jaartje een studie te doen waar weinig contacturen voor staan en in 'de rest' van de tijd je CV opvullen. Dan is de kans veel groter dat je het jaar daarna toch kan beginnen aan het realiseren van je droom :D .

Ik hoop voor je dat je gewoon ingeloot wordt!

X

Reageer