[natuurkunde] Waarom foute kracht?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Waarom foute kracht?

Hallo

In een oefening moet je op een bepaald moment het moment berekenen om verder te kunnen. Ik heb dit in het punt rechtsonder van op de tekening gedaan. Ik beschouw de schuine paal als lichaam. Ik vraag me af waarom in dat punt de horizontale kracht naar links moet wijzen (de rode) ipv naar rechts ( de groene). Ik stel me altijd de vraag: welke krachten werken in op het lichaam. Hier zou ik denken dat het scharnier element tegen de paal duwt naar rechts en hem zo op zijn plaats houdt. Deze redenering is fout als ik naar mijn tekening kijk uit de les. Mijn antwoord was wel juist omdat je voor het moment de krachten in het punt niet moet beschouwen.
SCAN0035.JPG
SCAN0035.JPG (64.78 KiB) 286 keer bekeken
Alvast bedankt
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Waarom foute kracht?

Omdat er in zo'n statisch geval als dit altijd zowel evenwicht van momenten (om álle mogelijke punten) als evenwicht van krachten moet zijn.

met die kabelkracht daarboven naar links en je groene kracht daaronder naar rechts zou de paal gaan draaien om zijn massamiddelpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Waarom foute kracht?

Toch niet noodzakelijk? F2 kan dit toch voorkomen?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Waarom foute kracht?

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Waarom foute kracht?

Ik denk dat ik een beetje langs je heen heb zitten praten. Bovenin zal de paal naar rechts aan het touw trekken, onderin zal hij naar links tegen de grond duwen.

Aan reactiekrachten is er dus bovenin een spankracht naar links nodig, onderin een wrijvingskracht of een normaalkracht naar rechts.

Jouw T en jouw groene F3 zijn dus de reactiekrachten. En dat zeg je ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Waarom foute kracht?

Ja, dom van me. Ik heb het volledig vast nu. Stel dat er geen wrijvingskracht zou zijn, dan zou de paal wegglijden naar links, maar een kracht naar rechts houdt dat tegen, nl de wrijvingskracht. Bedankt voor je tijd ;)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer