Potentiometrische bepaling van chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Potentiometrische bepaling van chloride

Hallo iedereen,

op stage heb ik het chloridegehalte in CaCl2 moeten bepalen, daarvoor heb ik getitreerd met AgNO3.

Nou heb ik er ook HNO3 aan toe moeten voegen, alleen weet ik niet

wat voor toegevoegde waarde dit heeft. Ik heb wel wat theorieën, maar een concreet

antwoord kan ik niet vinden, ik kan eerlijk gezegd vrij weinig vinden over deze bepaling,

Ik kan genoeg vinden over kleuromslag bij toevoeging van K2CrO4 nadat alle Ag+ en Cl- heeft gereageerd, maar deze bepaling...

Waar ik aan dacht:

Salpeterzuur wordt toegevoegd om...

- HCl te vormen

- Als katalysator de reactie te laten verlopen

- De vorming van Ag2O te voorkomen

Het eerste heeft geen zin omdat HCl volgens mij niet gevormd word en ook al zou dit wel zo zijn, zou er na toevoeging van AgNO3 alsnog AgCl en Ca(NO3)2 met HNO3 aanwezig zijn.

Dan de tweede en derde, die zouden in mijn ogen allebei kunnen, alleen weet ik niet zeker of in een basisch milieu Ag inderdaad reageert met OH-. Ook heb ik nog niet zoveel verstand van redoxreacties, maar in de lijst met standaardelektrodenpotentialen in het BiNAS staat Ag+ onder 2 Cl- en volgens mij kunnen ze alleen reageren wanneer de oxidator boven de reductor staat. Nou staat er ook nog Cl2 en Ag(s) in, maar die moet ik niet hebben, of wel?

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven en alvast bedankt. O:)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Potentiometrische bepaling van chloride

De vorming van Ag2O te voorkomen
Dat is juist.
.....alleen weet ik niet zeker of in een basisch milieu Ag+ inderdaad reageert met OH-.
Ja, Ag+ reageert met OH- in basisch milieu en het ontstane AgOH ontleedt in Ag2O en H2O.

Berichten: 14

Re: Potentiometrische bepaling van chloride

Ontzettend bedankt, weer een beetje wijzer geworden. :)

Reageer